[SJABBAT SJALOM] Jom Kipoer

  • From: Avraham Roos <avrahamroos@xxxxxxxxx>
  • To: parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 7 Oct 2011 00:08:02 +0200

Sjabbat Jom Kipoer 5772

Toen Alexander Graham Bell de telefoon uitvond in 1875 had hij met geen mogelijkheid kunnen indenken hoe de telefoons er vandaag de dag uitzien en welke functies ze hebben. Er is haast niemand meer die geen draagbare telefoon op zak heeft en sommigen hebben de meest moderne apparaten zoals die welke op de markt werden gebracht door Steve Jobs z"l welke deze week overleden is.

Ikzelf kan me mijn leven niet indenken zonder mijn telefoon. Het is de wekker die mij 's ochtends helpt opstaan, het is mijn kalender die me herinnert wat ik vandaag voor plannen heb. Het is mijn horloge welke mij de tijd laat zien en mijn camera waarmee ik mijn kinderen fotografeer. Ik gebruik mijn telefoon als siddoer in sjoel (niet op sjabbat…) en lees de Engelse vertaling van Daf Yomi op mijn telefoon tijdens de dagelijkse les. Ik luister naar de radio (ook naar Nederlandse zenders) via mijn Internet radio op mijn telefoon en kijk televisie op mijn telefoon als ik me verveel. De GPS op mijn telefoon laat me zien hoe ik moet rijden en vertelt me waar er files zijn en wanneer ik aan zal komen. Mijn telefoon is mijn woordenboek met vertalingen van Engels naar Ivriet naar Nederlands en bij iedere vraag over de oorsprong van een word tijdens de les haal ik mijn telefoon uit mijn zak om het Internet te raadplegen. Ik speel spelletjes op mijn telefoon en lees/ beantwoord mijn e-mails met mijn telefoon. En, was ik bijna vergeten, ik gebruik hem soms ook als telefoon…

Vandaag had ik een lange en moeilijke dag met veel afspraken, veel rijzen heen en weer, veel dingen die ik moest regelen en veel e-mails de ik moest versturen en ontvangen. En, wat een ramp, ik had vergeten mijn telefoon op te laden en had mijn oplader thuis laten liggen. Al halverwege de dag zag ik het noodlot naderen. De batterij indicatie was gevaarlijk lag er begon op een gegeven ogenblik te knipperen. Ik heb mijn telefoon vandaag zo min mogelijk gebruikt (en raakte prompt de weg kwijt maar kon ook niet opbellen om iemand de weg te vragen) want ik wilde niet dat mijn batterij helemaal leeg zou gaan en ik niet meer te bereiken zou zijn. De hele dag was ik aan het bedenken hoe ik de batterij zou kunnen sparen. Bluetooth uit (die vreet stroom), niet mijn e-mail iedere 5 minuten checken, alle alarms uitschakelen, etc. Hoe vaak heb ik vandaag naar die indicator gekeken!

En plots kwam het bij me op – Morgen Jom kipper. De dag waarop G-d beslist hoelang onze batterij nog mee zal gaan. Staat onze batterij al te knipperen? Of is hij helemaal vol? Zorgen we ervoor dat we hem op tijd opladen? Of vergeten we dit en komen we in de problemen? Hoe zouden we ons gedragen als we een digitale indicatie hebben waarop we onze levens batterij zouden kunnen zien? Hoe zouden we ons opstellen als we die indicatie plots naar beneden zouden zien gaan? Welke dingen zouden we niet doen uit angst dat de batterij op zal raken en we letterlijk onbereikbaar zullen worden? Morgen Jom Kippoer….

Vergeet niet je batterijen op te laden.

Gmar Chatiema Tova, Avraham Roos

--
"When one teaches, two learn"
 Robert Heinlein (American science-fiction writer,1907-1988)