[ojff-banemannskap] Første post fra e-postlista - en slags brukerveilednign

  • From: Eirik Andreassen <eirik.andreassen@xxxxxxxxx>
  • To: ojff-banemannskap@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 31 Aug 2011 23:39:34 +0200

God kveld.

Jeg skal ikke mase om at det trengs folk til standplassen, men jeg skal gi
dere litt info om en liten endring Anja og jeg har gjort i håp om at
informasjon skal flyte lettere og at alle skal være løpende oppdatert (eller
i alle fall ha mulighet til å være det) om endringer på planen.

Inntil nå har bare Anja hatt den siste og oppdaterte listen over bemanningen
på standplassen og det har vist seg å være litt upraktisk. Dette har vi nå
endret på ved å legge lista ut på Googledocs som ett regneark og gjøre den
tilgjengelig for alle som har følgende link:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0As1onu6GjgLqdEFoNDNHcFFaQUI2dUVHMWZ5V3hMUnc&hl=en_US

Du bør med andre ord gå inn på denne linken og lagre linken under
favorittene dine. Eller du kan ta vare på denne e-posten.
Jeg har lagt ved ett bilde av hvordan denne fila ser ut i Firefox og merk
deg de røde ringene. Det vil være tilsvarende uansett hvilken browser du
benytter.
Ringen oppe til høyre viser hvor du finner "lagre" knappen. Straks du går
inn i en rute (celle) for å sette opp ditt navn så trer knappen frem med
teksten "Save now". Kjekt å gjøre når du har gjort en endring. Du skal altså
ikke laste ned regnearket for å gjøre endringer i det.
Ringen nede til venstre viser hvilke arkfaner som pr dd ligger klare. Vi har
holdt en fane pr måned og utvider arket med 2012 når vi kommer så langt. Enn
så lenge tror jeg du gjør du Anja glad om du setter navnet ditt opp også en
eller annen plass i perioden oktober - desember også.

Og fordi vi er en rimelig stor gjeng som henger rundt på 100meter'n med gule
vester og det jo innimellom skjer saker og ting som gjør at man må få vikar
så har e-postene til tider gått litt i hytt og (ge-)vær. Det har vært folk
som ikke skal stå på lista som har fått forespørsler og omvendt.
Derfor har vi i tillegg  opprettet en e-postliste:
ojff-banemannskap@xxxxxxxxxxxxx
Og dere er alle tvangsinnmeldt på denne :-)
Jeg er admin og listen er lukket. Dvs at vi ikke skal bli plaget med spam på
denne listen, og det er bare vi som står på denne listen som kan sende via
den.

Listen fungerer på denne måten:
Dersom man trenger vikar, eller Anja må purre etter fler frivillige til
en-eller-annen-gitt-dato så sender man en epost til:
ojff-banemannskap@xxxxxxxxxxxxx
så vil alle som står på lista få den e-posten, og ved å svare til listen
(som er satt som standard) så får også alle svaret.
Nå tenker du kanskje at da blir det veldig mange e-poster, men det trenger
det ikke bli. For det at alle får svaret har en annen fordel: når en har
svart positivt på en forespørsel så trenger ikke andre svare på det samme.
Lettere for avsender, og lettere for mottaker.
Videre blir det lettere å sortere vakt-liste-e-poster ettersom du nå kan
sette opp ett filter på e-posten din som sorterer ut alle e-poster fra
ojff-banemannskap@xxxxxxxxxxxxx
Alle e-poster fra listen vil også ha "[ojff-banemannskap]" først i
emne-feltet. Det vil mao være veldig tydelig hva som kommer fra listen.

OG: på denne listen _skal_ _det_ _bare_ gå forespørsler om og rundt
bemanning på Løvenskiold.
Dersom du har annet å diskutere får du ta det direkte på e-post til de du
vil diskutere med, eller, om det er ønskelig så kan vi sette opp en egen
liste for det. Men det kommer i såfall senere.

For å starte ballet så kommer denne e-posten også gjennom e-postlisten.
Dersom du ikke får denne e-posten to ganger (på listen vil den ikke ha
vedlegg) så ber jeg deg om å sjekke spam-filteret og
eventuelt legge adressen ojff-banemannskap@xxxxxxxxxxxxx i adresseboken din
eller i listen over godkjente avsendere (kalt white-list hos enkelte
e-post-tilbydere).

Så fra og med NU! ber vi om at all e-post vedrørende vikarer på standplass
går til: ojff-banemannskap@xxxxxxxxxxxxx
Og lurer du på hvilke dager det trengs fler vakter, så ligger oppdatert
liste her:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0As1onu6GjgLqdEFoNDNHcFFaQUI2dUVHMWZ5V3hMUnc&hl=en_US

Hvis du har spørsmål rundt listen og/eller ønsker endre adressen du mottar
listen på eller legge inn enda en adresse (du kan få lagt inn fler adresser
du kan sende fra, men trenger bare få listen på en av adressene om ønskelig)
eller lurer på noe annet rundt listen så kan du selvsagt sende meg en e-post
på denne adressen (eirik.andreassen@xxxxxxxxx)

Ha en fortreffelig aften.

(og om noen av dere syns denne e-posten var forferdelig lang og i overkant
detaljert så er unnskyldningen min at jeg det siste året primært har jobbet
med å lage/tilpasse brukerdokumentasjon og opplæringsmaterialet til SAP for
depmartementene)

--
Med vennlig hilsen

Eirik Andreassen