[lit-ideas] Re: The Da Vinci Plague

  • From: "Peter D. Junger" <junger@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: lit-ideas@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 28 Feb 2006 10:59:56 -0500

Paul Stone writes:

: Does anyone else think it's quite ridiculous that two guys who wrote a
: 'non-fiction' book are suing Dan Brown for plagiarism because he used the
: same [historical] events they wrote about in his DVC?

Yes.

: Maybe it'll turn out
: that THEIR book is fiction afterall.

It seems to me that they would have to win their case, unless they
can show that extensive literal--beyond fair use--copying of their
text.

While we are on the subject of the Magdelene I can't resist
quoting my favorite Maudlin couplet, which describes her eyes:

  Two walking baths; two weeping motions;
  Portable, and compendious oceans.

I am sorry that I have the compulsion to afflict this upon
you.

In compensation, let me quote Rilke quoting the Magdelene:

               Pietà

  So seh ich, Jesus, deine Füße wieder,
  die damals eines Jünglings Füße waren,
  da ich sie bang entkleidete und wusch;
  wie standen sie verwirrt in meinen Haaren
  und wie ein weißes Wild im Dornenbusch.

  So seh ich deine niegeliebten Glieder
  zum erstenmal in dieser Liebesnacht.
  Wir legten uns noch nie zusammen nieder,
  und nun wird nur bewundert und gewacht.

  Doch, siehe, deine Hände sind zerrissen-:
  Geliebter, nicht von mir, von meinen Bissen.
  Dein Herz steht offen, und man kann hinein:
  das hätte dürfen nur mein Eingang sein.

  Nun bist du müde, und dein müder Mund
  hat keine Lust zu meinem wehen Munde-.
  O Jesus, Jesus, wann war unsre Stunde?
  Wie gehn wir beide wunderlich zugrund.

--
Peter D. Junger--Case Western Reserve University Law School--Cleveland, OH
 EMAIL: junger@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx    URL:  http://samsara.law.cwru.edu