[fda-list] Re: na każdym zebraniu jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy...

  • From: "Sumo" <sumo@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: "fda-list" <fda-list@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 11 Feb 2002 12:45:50 +0100

Otóż:

Rzodkiewka (Raphanus sativus var.radicula), odmiana rzodkwi pochodząca z
południowej Azji. Roślina jednoroczna, o krótkim okresie wegetacji. Posiada
liście lirowate, pokryte z obu stron włoskami. Prawie równocześnie z
rozwojem liści zaczyna narastać zgrubienie łodygowo-korzeniowe o kształcie
kulistym, owalnym lub wydłużonym. Zależnie od odmiany zgrubienie ma kolor
czerwony, biały, różowy lub fioletowy. Rzodkiewka wykształca rozgałęziony
pęd kwiatostanowy z kwiatami białoróżowymi lub białymi. Z uwagi na walory
dietetyczne, szybkość wegetacji i łatwość uprawy, rzodkiewka jest
powszechnie uprawiana w okresie wiosny i jesieni.

Egipcjanie i Grecy przypisywali jej właściwości lecznicze. Uważano że
poprawia trawienie i jasność myślenia. Poglądy te przetrwały w tradycji
europejskiej medycyny ludowej do naszych czasów. Rzodkiewka zawiera sporo
witamin i związków mineralnych a lekko piekący smak nadają jej olejki
eteryczne.

100 g rzodkiewki zawiera: 1 g białka, 2,8 g węglowodanów, 1 g błonnika, 0,04
mg witaminy B1, 0,02 mg witaminy B2, 0,2 mg witaminy PP, 0,1 mg witaminy B6,
25 mg witaminy C, 24 mikrogramy kwasu foliowego, 240 mg potasu, 59 mg sodu,
44 mg wapnia, 27 mg fosforu, 11 mg magnezu, 1,9 mg żelaza, 0,1 mg cynku.