[eaf] Re: eaf4 _ mintaprogram fut ???

  • From: Pánczél Levente <lewyx@xxxxxxxxxxx>
  • To: <eaf@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 1 Nov 2006 11:32:36 +0100

Szia!

Én arra tippelnék, hogy az SQL szerver visszautasítja a bejelentkezésedet;
ennek igen sok oka lehet. Különböző felhasználók a csatlakozó hostoktól
függően különböző protokollokon át különböző jogosultságokat érhetnek el.
Nekem ezt azzal sikerült megoldanom, hogy bekapcsoltam a szerverben, hogy
abszolút minden bejelentkezési protokollt (auth method) engedjen, minden
lehetséges csatornán (tcp/shm/pipe) minden lehetséges hostról. Ezután
létrehoztam egy felhasználót a proginak, háromszor végigikszeltem neki
minden jogosultságot (FIGYELEM GYEREKEK! ezt ne csináljátok otthon,
legalábbis egy tisztességes programban semmiképp, mert az X-ek feléről az
embernek gőze nincs, hogy mit jelent, míg nem olvas el egy rendes
dokumentációt.) Na ezután tudtam kapcsolódni a következő képpen:
Teljesen új connection-string-et állítottam össze (gyorsabb
összekattintgatni, mint kibogozni, hogy mi mit jelent, és ráadásul a
varázsló tudja ellenőrizni, hogy működik-e a kapcsolat). Nem használtam azt
az adatelérési modellt, melyet az előadáson mutattak (saját binding
osztályok, stb.), mert funkcionalitásban nagyon gyengék, és mivel szerintem
sem voltak elégségesek ahhoz, hogy az ember átlássa a rendszert; én pedig
nem szeretem "csak úgy sejteni" a dolgokat. Az MSDN offline verziójában lévő
tutorialokat (walkthrough: building database applications, vagy ilyesmi)
olvastam ahhoz, hogy átlássam, mi mit csinál (ez legalább 4-5 órát igényel,
és a DataGridView helpjének SeeAlso-jából vadásztam elő). Ennek
eredményeképpen egy olyan alkalmazást csináltam, mely teljesen a beépített
adatkezelő rendszerre támaszkodik (beleértve annak szerkesztési-frissítési
stratégiáit) és egész jól működik. Muszáj mondjuk megjegyeznem, hogy nem
találtam még meg azt a részét a rendszernek, ami általánosítást és/vagy
polimorfizmust támogat: a TableAdapterek nem közös ősből származnak, így nem
tudtam reflection nélkül olyan kódot írni, amely paraméterként dolgozik egy
táblával, hiszen a megszerezhető TableAdapterek közös őse a Component,
szóval legalább azokat nekem kellene leprogramozni, ha ilyet szeretnék,
annak ellenére, hogy a default, és egymással teljesen kompatibilis
metódusokat (Fill-ek és Update-ek) a VS olyan szépen generálja. Az, hogy az
ilyenek összefoglalásához nincs egy közös ős, szerintem szimplán pancserség
a környezettől, amit meg nem tudok feltételezni, szóval ha valaki tudna jobb
megoldást, annak megköszönném!
Az EAF-ról pedig csak annyit, hogy én is most ismerkedem a rendszerrel, és
két óra help-olvasgatás után rájöttem, hogy ennek a tantárgynak az
óraszámkereteit összecserélték valamelyik "fontosabbéval", mert ez az idő
arra sem elég, hogy koncepció lényegét, és helyes használatának elveit
megismertessék, nemhogy bármit lássunk kódból, vagy eljussunk bármi olyan
konkrét dolog tárgyalásáig, mint amivel a második előadás kezdődött. Először
én is azt gondoltam, hogy az a diasorozat hibája, hogy a teljesen intuitív
lépéseket 5 dián tárgyalja, míg bonyolult műveleteket félszavakban átugor.
Most már belátom, hogy a VS legnagyobb hibája, hogy minden egy ilyen
a-kripli-is-tudja-használni köntösbe van öltöztetve, de mivel mindemellett
kínosan ügyelnek arra, hogy _semmi_ funkcionalitást ne veszítsenek, olyan
kis rejtett kapcsolók és összefüggések ezrei teszik pokollá a programozó
életét, amiket megőszül, mire összevadászik a helpben. (Csak hogy
megjegyezzem az ellenpéldát is: a Delphi egy hasonló DB-kezelő architektúrát
használ, azzal a különbséggel, hogy _minden_ futási idejű, és maga a kód
teljesen általános; ennek következtében, ha valamit nagyon sajátosan akarsz
megoldani, akkor a fél alrendszert újraírhatod, cserébe viszont ha
összekattintgatsz valamit, az kristálytiszta átláthatóság mellett működik
úgy, amit a programozói intuíció sugall.)
Szóval a rendszernek sok előnye van, de ha tényleg azt gondolják, hogy
nekünk kell tudni megírni VS-sel egy normális DB-kezelő alkalmazást (
normális = kicsit igényesebben, mint a szomszédban, átlátva a működését ),
akkor ezzel a témakörrel kb. az Analízis óraszámában kellene foglalkozni. Én
úgy látom, hogy a tanáraink igen jól állnak helyt egy lehetetlen feladattal
szemben, és az egyetlen KONSTRUKTÍV JAVASLAT, melyet hozzá tudok fűzni a
következő: sok a kinyomtatott PDF-ekben az oldalankénti 6 dia; szerintem
oldalankénti 1-gyel sokkal jobb lenne (szerkesztésvédelmi célra ugyanúgy
megfelel, viszont el lehetne olvasni az ábrákon található szövegeket, mint
pl. a feliratok a VS-ban).

Remélem, segítettem valamennyit (mind a nyugalom visszaszerzésében, mind a
haladásban)!

Üdv: Pánczél Levente