[bergenhifi] RE: [bergenhifi] Re: Akustikkseminar og målinger med Stig Erik Tangen

  • From: "Andreas Misund Berntsen" <interman@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <bergenhifi@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 19 Jan 2007 14:34:22 +0100

Ser ut som om alle har meldt sin interesse.

Jeg fikk kontoutskrift nylig, og etter domenet er betalt for 2007 står det
igjen kr 1323. Med andre ord vil det bety at de som møter opp må betale en
liten sum (ca kr 50 hvis noen har en ledig seng han kan låne, mer hvis
ikke).

Neste punkt, hvordan er interessen for en klubbkveld i januar eller
eventuelt februar? Hvem har plass / mulighet?

Mvh, Andreas

  _____

From: "Ole Martin Farsethås" <omfarsethaas@xxxxxxxxxxx>
To: bergenhifi@xxxxxxxxxxxxx
Date: Thu, 11 Jan 2007 21:35:14 +0100

Hei

Har fått et svar fra Stig (Mailen er klippet inn i bunnen)

For seminaret ønsker han ikke betaling, men at alle utgifter dekkes
(Bilkjøring til gardermoen, parkering, flybilleter, reise, og eventuell
overnatting). I tillegg synes jeg en slik gest bør belønnes med en presang.

Mvh

Ole Martin Farsethås, "OMF"

For å ta det mest åpenbare først - tidspunktet. Det kan se ut som vi trenger
to dager for å rekke alt, altså lørdag og søndag. Jeg foreslår 10-11
februar. Alternativt kan vi klare å skvise det inn på en dag (fortrinnsvis
søndag) hvis vi starter tidlig på dagen. Dette avhenger av hvor mange som
ønsker målinger og rådgivning hjemme. Selve seminaret tar 3-4 timer, alt
etter hvor "aktivt" publikum er....

Jeg tar med meg måleutstyr uansett. For de som ønsker målinger trenger jeg
ikke tilgang til noe mer enn strøm og tilgang til innganger på anlegget
(linjesignal). Jeg har både balanserte og ubalanserte kabler.

Når det gjelder selve seminaret tar jeg ikke noe for det... men av utgifter
vil jeg ha dekket overnatting i Bergen (hvis nødvendig), samt fly
Oslo-Bergen. Fly alene er vel rundt 1000 kr +/-. Overnatting kan dere komme
med forslag til, hvis dette blir aktuelt. Sikkert noen som har en ekstra
seng...

Når det gjelder målinger og akustikk så har jeg tre "pakker" med forskjellig
pris. I alle "pakkene" er det inkludert en skriftlig rapport som sendes i
etterkant med grafer og forklaringer. Det tar ca. 1 time on-site for pakke
1, 2 timer for pakke 2, og 3-5 timer for pakke 3. Dokumentasjon som er inkl
i alle pakkene tar jeg i etterkant når jeg kommer hjem.

Pakke 1 - kr 1000
Måling av rom og høyttalere (stereo)
- Frekvensrespons per høyttaler ekkofri på 1 meters avstand
- Frekvensrespons per høyttaler i lytteposisjon inkl romrespons
- Refleksjoner (Energy Time Curve) per høyttaler i lytteposisjon
- Rommets decay ("etterklang") og stående bølger ved lave frekvenser
- Dokumentasjon

Pakke 2 - kr 2000
Måling av rom og høyttalere (stereo) og akustiske anbefalinger
[...]
- Identifikasjon av problemområder (refleksjoner, stående bølger, mm)
- Konkrete anbefalinger om akustiske endringer i rommet.
- Dokumentasjon

Pakke 3 - kr 3000
Måling av rom + høyttalere (stereo) og akustiske endringer
[...]
- Optimalisering av plasseringer i rommet basert på måling og lytting.
Medfører flytting av høyttalere, lytteposisjon, møbler mm.
- Utprøving av evt akustiske tiltak som absorbenter, diffusorer mm.
- Dokumentasjon

Mvh,
Stig Erik Tangen
Tangen A-V Design

  _____

From: "Ole Martin Farsethås" <omfarsethaas@xxxxxxxxxxx>
To: bergenhifi@xxxxxxxxxxxxx
Date: Tue, 09 Jan 2007 23:23:50 +0100

Hei!

Ser jo ut som det er ålreit interesse, skal sende en mail til Stig og høre
hvordan han tenker seg opplegget.

Er det forresten noe som er i besittelse av en Tact 2.2X, eller har veldig
god greie på slike - i så fall vil jeg gjerne at du tar kontakt!

Mvh

Ole Martin Farserhås
930 67531

  _____

From: "Ole Martin Farsethås" <omfarsethaas@xxxxxxxxxxx>
To: bergenhifi@xxxxxxxxxxxxx
Date: Fri, 05 Jan 2007 13:17:35 +0100

Hei!

Som sikkert noen har fått med seg, så var jeg en tur hos Stig Erik Tangen
(theStig) i julen. Har skrevet litt om besøket på hifisentralen.

Snakket også med Stig om en akustikkseminar for oss i Bergen Lydlaug. Dette
var han positiv til. Han har holdt et lignende foredrag hos Oslo Audio
Society som jeg har fått inntrykk av at var veldig lærerikt. (Står om dette
på OAS sine nettsider). Jeg vil bare lufte interessen for et slikt forslag.
Det vil trolig være mest aktuellt for Stig Erik å fly frem og tilbake på en
dag. Vi må selvsagt dekke reise, kost og slike ting - så et grovt anslag på
kostnadene er vel kanskje 3000,-.

I tillegg har jeg bedt Stig om å sette opp et lite pristilbud på å gjøre
akustikkmålinger hjemme hos den enkelte, slik at man kan få en konkret
måling av sitt lytterom. Jeg venter på at Stig skal sette opp en liten
beskrivelse av hva han kan tilby. Dette må jo være opp til den enekelte, men
regner med at en slik konsultasjon vil dreie seg om 1000-2000 kroner. (Mine
anslag - har ikke fått noen tall fra Stig)

Stig Erik er helt klart en av Norges flinkeste på akustikk, trolig den beste
på hifi og lytterom, og har utstyr og kompetanse som jeg personlig tror jeg
vil benytte meg av.

Så - sender ut en liten tankevekker og føler på interesse.

For seminaret bør vi vel være bortimot 10 stykker for at det ikke skal bli
for dyrt. Er det mange som er interessert i en separat måling?

Mvh

Ole Martin Farsethås