Re: sol-azimut

  • From: Hans Jørn Fogh Olsen <hjfo@xxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Mar 2012 10:46:16 +0100

Hej
I det dejlige forårsvejr vil jeg godt nævne

at Solen flytter sig ca. 1 grad i døgnet langs ekliptika.

Jordens rotation udgør 15 grader i timen målt langs ækvator og
som vi alle ved, så ser det ud som om at det er Solen der bevæger sig, altså
15 grader i timen.

Hvis vi vil måle denne bevægelse langs en anden cirkel end netop ækvator så
vil det ske med ujævn hastighed
p.g.a. den sfæriske projektion af ækvator overpå den anden cirkel. I det
omtalte tilfælde Azimuth.

Heldigvis udjævnes disse variationer på nøjagtig 24 timer. Det har altid
givet lidt problemer og derfor omtales det årligt i Skriv og Rejsekalenderen
under Beregning af retningen til Solen. I 2012 er det p. 43. Hvordan bierne
finder ud af det skal jeg ikke udtale mig om.

Mange hilsner

Hans jørn