Re: SV: Kraftige NLC

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 18 Jul 2011 19:38:20 +0200

Hej Frank - jeg bukker og takker :-)

Torben - til din kommentar vedrørende farvegashåndtaget, så har du fuldstændig
ret, du kender mig jo efterhånden ;-)
Som Paul Simon engang sang: " Give me those nice bright colors" i sangen
KodaChrome.
 ... og jeg synes han har ret, når farverne nu engang er derude, hvorfor så
ikke vise dem frem. Astrofotografer plejer jo ikke at holde sig tilbage, med at
optimere de data de kan fange ind på himlen ;-)  (det var nu også kun en ganske
lille øgning af vibration og saturation)
Jeg har i øvrigt en ægte KodaChrome film liggende i køleskabet. Måske burde jeg
tage den ud af de kølige omgivelser nu, den kan ikke fremkaldes længere, de
stoppede processen for et par år siden, men det er et fint gammelt
foto-klenodie.

Eyvind - tak for kommentarerne, jeg er beæret.
Jeg valgte at lave en ret hurtig framerate, for ikke at lave en for lang og
tung video, hele natten skulle jo med.
Mere info overvejede jeg også, det kunne nok også være på sin plads, men jeg
valgte "kiss" -reglen (Keep It Simple Stupid), altså et udtryk uden for mange
forstyrrende elementer. De skarpe vil jo se, at starten er efter solnedgang og
slutningen viser morgengry.

mvh
Jesper G.