Re: SV: Jespers glimt på DMI

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 6 Jun 2011 20:25:16 +0200

Tusind tak Carsten og Michael for de venlige kommentarer :-)

Det kunne være fedt, hvis SpaceWeather, EPOD, OPOD eller APOD vil vise en dansk
solnedgang, de får nok chancen i hvert fald ;-)

Så vidt jeg ved, så kræver det grønne glimt en ren, rolig og lagdelt atmosfære,
en del billeder er taget ved den amerikanske stillehavskyst (Silkeborg søerne
og Kattegat er nok en smule for små).
Den forurening og turbulens man får over landområder, samt naturligvis skyer,
sætter en grænse. Nordsøen kan åbenbart gøre det, under gunstige forhold.

Jeg har oplevet fænomenet 2 dage i træk, for nogle år siden, også ved
vesterhavet på nogle ekstraordinært klare aftener. Har set efter en del gange
siden uden held. Jeg tror derfor, at det er ret sjældent, og især at det klare
blå glimt viser sig. Måske er det en "Once" ?

Jeg har lagt en video op på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=2R_OzdxxnKY

 De bedste hilsener
Jesper.