Photometry.nu er i produktion

  • From: Frank Sørensen <astronom@xxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 02 Dec 2014 22:17:56 +0100

Hej Astrolistere,

Denne skrivelse er henvendt til alle med interesse for astrofotometri.

Jeg har lavet en hjemmeside, som kan hjælpe alle med interesse i
astrofotometri og lyskurver (tidsserier), med at lave meget præcise
tidsserier på flux fra stjerner.

Min hjemmeside kan beregne flux for alle stjerner i et bestemt felt, som
for eksempel er taget over en eller flere nætter.

Jeg har lagt vægt på at det skal være så nemt at bruge som muligt. Et
typisk brugerscenarie er at man har lavet en stribe optagelser af en
bestemt variabel, eller et potentielt exoplanetsystem over en periode.
Man uploader så sine optagelser i form af FITS-filer til
http://photometry.nu, og får med det samme præcise lyskurver over alle
stjerner i feltet.

Ideen bag den "maskine", som hjemmesiden er bygget på er en matematisk
metode, der kan kalibrere de enkelte frames på en måde så de bliver
sammenlignelige med hinanden med meget høj opløsning. Metoden eliminerer
mange systematiske fejlkilder, så som eksponeringstid, lysforurening
ændret følsomhed som følge af temperaturændringer osv.

Det lyder måske som hokus pokus, men klik ind på http://photometry.nu og
klik på "about" i menuen for at læse lidt mere om den matematiske
baggrund for metoden, herunder de helt specifikke forudsætninger for at
man kan få noget ud af at uploade sine billeder.

Jeg fortalte om hjemmesiden og den matematiske tilgangsvinkel på
Kompedal starparty 2014 den 21. september '14 og findes et link til mine
slides fra foredraget på  http://photometry.nu. Grunden til at
hjemmesiden først går i luften nu, er at jeg, siden Kompedal, har lavet
nogle database- og layoutmæssige tiltag for at gøre det hele mere
brugervenligt.

Jeg arbejder på en videnskabelig artikel, som beskriver den matematiske
baggrund for den metode, som hjemmesiden er baseret på. Artiklen kan
selvfølgelig hentes på hjemmesiden, når den er færdig.

Jeg er meget interesseret i at høre jeres mening om hjemmesiden. I må
også gerne skrive, hvis I har problemer, eller forslag til ændringer,
udvidelser og/eller forbedringer. Mailadresse og kontaktinfo kan findes
på http://photometry.nu.

Venligst

- Frank Sørensen

Hjemmesiden er på engelsk af hensyn til eventuelle udenlandske brugere.

--
Frank Sørensen
56°10'45"N 10°11'28"E