Re: NLC fra d. 6/7 juni - med spikes

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 14 Jul 2010 11:24:11 +0200

Hej Lars.

Jeg tror at det er de samme strukturer, som jeg også har undret mig
over.
Du kan herunder se mit spørgsmål til - og svar fra Peter Dalin, han er
NLC forsker hos Svensk Institut for Rumforsknig i Kiruma:

JG> Der ses ofte store (rimeligt stationære) lyse striber, som NLC´erne
JG> bevæger sig forbi, det ser ud til at de nærmest kravler over en
JG> forhindring. Ligesom vand i elven strømmer over en træstamme der
JG> ligger i vandoverfladen. Hvad er det for striber ?

Ja, det finns stationary gravity vågor i atmosfären och det är en bra
exempel av stationary vågor i mesosfären.
Antagligen kommer de från marken, från mountains eller från stora
cyclone/anticyclone gränser.
---

mvh
Jesper Grønne.