Laserkollimator

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: "Astrolist" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 6 Nov 2009 19:27:00 +0100

Dagens fysikspørgsmål

I onsdags var vi nogle stykker som overværede en kollimering
af en Newton med en laserkollimator. Under forløbet
bemærkede vi, at laserprikken som kom tilage fra
hovedspejlet ikke var en rund plet, men i stedet aflang.
Jeg har nu konstateret, at den laserkollimator som TOC købte
for nogen tid siden opfører sig på nøjagtigt samme måde.
Betragter man den lysplet som den laver på f.eks en
bordplade, vil den være tilnærmelsesvis rund - vores er en
lille smule ellipseformet/aflang.
Lader man derimod strålen reflektere på en spejlflade med en
indgangsvinkel på omkring 45 grader, vil pletten der dannes
efter reflektionen være aflang. Bemærk, at der her beskrives
et forløb, da lyset jo har en hastighed ;). Øges
indfaldsvinklen, bliver pletten endnu mere aflang.
Umiddelbart vil jeg tro, at det er et særkende ved en laser,
for logikken siger jo, at et helt plant spejl ikke må
forvrænge det lys, som reflekteres af det.
Hvad er det der gør, at en laserstråle som kastes skråt ind
i et planspejl forandrer facon?

Torben Taustrup
TOC Observatory homepage
http://tocobs.org