Re: Cygnus

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 29 Oct 2011 20:11:02 +0200

Hej Henrik.

Tak for kommentarerne :-)

Optikken er et Canon 70-200mm zoomtele objektiv, model 2,8L is II
Hvis man tager et låg fra en filmdåse, passer det præcist ind i bagenden på
objektivet, hvad er så mere naturligt, end at lave et hul i låget og sætte et
1,25" Baader Neodymium  Moon & Skyglow filter deri, så er der
lysforureningsfilter på foto-optikken (normalt ikke så nemt at placere
astro-filtre i alm. fotoudstyr).

Cygnus billedet er mit første, hvor jeg bruger DeepSkyStacker til
RAW-billederne. I starten var programmet ikke kompatibelt med RAW-filerne fra
Canon 5D II, men det er heldigvis opdateret.
Jeg har ikke brugt darks og guider, eller anden software end DeepSkyStacker og
Photoshop, så der er sikkert god plads til forbedringer.

Måske skulle jeg køre RAW-filerne fra Orion (sidste år) igennem DSS, nu det er
blevet muligt, en ny version burde kunne blive bedre, det må jeg hellere prøve,
når der bliver tid :-)
Det "glas-agtige" udtryk i Orion-gasserne er mere et udtryk for at jeg
eksperimenterer (ikke er udlært), end en bevidst effekt.

mvh
Jesper.