[sopvid] Re: Discussion on guides and personal assistants for the VI

  • From: karim sidi <karimsidi4@xxxxxxxxx>
  • To: sopvid@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 19 Apr 2016 01:58:48 +0300

hi all i think each one of youhas dan a big job to try to contribiut
on what tanly mutuma giv as the his opinione on his idears we mast
start from thear and mekit hapen i hope will do so as we can together
as one grup

thank you karim sidi

On 4/18/16, Paul Mugambi <shamgpaul@xxxxxxxxx> wrote:

On 4/18/16, Laura Etori <letori.etori6@xxxxxxxxx> wrote:
hello again,

sorry everyone for the wall of text...
its just that this convo is very stimulating.

anyway for Stanley and your team, now away from students...

for the visually impaired people and those who have other disabilities
that I have met, most of them have aids who majored in social work or
special ed. not that I am implying that people who have done courses
should only be considered as aids.
another thing I have observed is that sometimes they double up as
drivers and readers.

also they do not work on a full time basis but only work when you; the
blind person, require them to assist you and if need be all the time.

I guess they are paid per hour or on a stipend, as it is a part time job.
also they are kind of able to afford this services because the
government gives people with disabilities some benefits every month
for use, income they could use for such expenses.

I hope this suggestions could help you as you could modify them to fit
into our system at home...

thank you so much victor kamau.


On 4/18/16, Eric Ngondi <eric.ngondi@xxxxxxxxx> wrote:
Dear collegues,
Interesting discourse and one that am learning a lot from. On my part,
i support an idea of having an institution/body that someone could
expressly call on for guides/ readers. Am not sure whether KISE
provides such services but i would definitely support such body. Basic
certificate such as one offered by St. Johns or Red Cross or one for
computer ICDL could make more people going for such training and in
the process create more awareness and sensitization on issues VI. I
have not liked some of experiences i have had  in hotels, buses,
supermarkets etc... Basically Stan;s point no. 3 puts everything in
context for me.

cheers

On 4/18/16, Victor Kamau <citrov.amuka@xxxxxxxxx> wrote:
Hi Laura:
My name is Victor Kamau. I understand what you are saying, in fact I am
amazed you are sticking to maths and finance. I wish you a lot of
success
in
your studies and in general.

Kind regards

Victor

-----Original Message-----
From: sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx [mailto:sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx]
On
Behalf Of Laura Etori
Sent: Monday, April 18, 2016 2:10 PM
To: sopvid@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [sopvid] Re: Discussion on guides and personal assistants for
the
VI

hi again,

dr. Samuel

sorry I forgot to mention this, for me I recently got blind so for
exams like math and finance when I need someone to write my
calculations I use a scribe, since I am not proficient in nemith code.
yes, the accommodation to type my own exam is given, but in this case
when I do any exam that requires graphing, calculations and the like I
write my work on a scrap paper, since I remember to use normal
handwriting and explain to my scribe how to arrange the work neatly
for the sake of organization and just in case he made any mistake I
always hand in my scrap paper for the professor to re-check if it is
in order with what I was doing.
other students who can use nemith code and braille do so.

the scribe's function is also like a note taker, for instance in class
I prefer to listen to my lectures other than listen to my computer as
I type while listening to the professor, as there is a lot of
destruction. normally the scribe would take down the notes and the
professor will take a look at them before they send them to me for
use. also the scribe helps me in case we have course work especially
for math, econ, finance that is on an online website that is not
accessible. such websites that have not put into consideration that
they need to eliminate unlabeled buttons, or outline some math
formulars in alternate text. most of these websites that are used to
give assignments especially math are usually in accessible and
sometimes need you to draw some things and some of these functions
need one to use a mouse....

and thanks for acknowledging my input...

On 4/18/16, George Kimani <george99kimani@xxxxxxxxx> wrote:
Let me jump into the discussion with my 50  cents opinion.
We require reasonable assistance us blind folks is not in doubt or up
for
debate.  The crux of the matter is to what extent the government,
private
sector or for that matter our educational institutions' are ready to
accommodate.
In my work as research officer of the Transition Authority I
personally
lobbyed, and/or sometimes pushed the human resource through the CEO to
provide for me a guide/assistant for my effective carrying out of my
work.
This was occasioned by the fact that there is no policy.  After
numerous
discussions we circumvented this by employing an office assistant  who
was
attached to me.
This suffered some initial problems because the assistants who were
employed
might have been good guide but not good for me and my work. This was
solved
by getting someone who understood me as a  blind person and had
qualifications
to effectively assist me in my job. Sadly, all my efforts, energy and
time
went down the drain with the institutional memory once the TA lapsed.
We need to approach the relevant institutions especially the SRC,
NCPWD,
NGEC KePSA and other stakeholders in earnest. In my short period as a
VI
I
quickly understood if you never voice your own issue/challenge nobody
will
do it for you.  Let us put pressure to ensure that we have a policy to
operationalise this and give ourselves timelines.

-----Original Message-----
From: sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx [mailto:sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx]
On
Behalf Of Samuel Kabue
Sent: 18 April, 2016 09:53 AM
To: sopvid@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [sopvid] Re: Discussion on guides and personal assistants for
the
VI

Thanks for this reminder. I agree that students also need assistance
and
advocacy should be done with the University on this. One thing however
struck me. You have said that you need an assistant to " scribe my
exams".
This   reminded me that  someone said  that  University students are
writing
their exams in braille and then other people scribe them. I wonder
where
this tradition began because as  one of the  early blind students in
the
University of Nairobi, we always typed our exams on the traditional
type
writer even though we could not see what we were typing or even go
back
to
correct once you have made a Mistake.  I personally felt that this was
much
better because as an A-level student in Thika High School, I wrote my
exam
in braille with the consequent that some of my paper alongside with
those
of
two other students who were with me there were misplaced and it took
ages
to
locate them and to have them transcribed and then marked. We nearly
missed
the University intake because our exam result were delayed compared
with
those of our classmates and hence the believe that turning in my exam
alongside with other students is much better. I did this through my
first
degree and all subsiquetn studies. As we speak of reasonable
accommodation,
things have improved much and with the use of computers, it should be
much
easier for one to write his own exam and not to have to subject it to
another person before it goes to the one who will mark it. This is
because
I
 believe in any process of this type, other mistakes that are not
yours
will
be introduced in to your exam and will be  associated with you. Lines
or
words or even punctuations which change meaning of what you want to
say
may
be dropped orintroduced and thiscould make all the difference.  I
wonder
whether this practice of writing exams in braille is only in one
University
or in all of them. It is a practice I would suggest need to be
addressed.
I
stand corrected in case I am out of tune with the current trends.
Sam.

-----Original Message-----
From: sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx [mailto:sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx]
On
Behalf Of Laura Etori
Sent: Monday, April 18, 2016 7:40 AM
To: sopvid@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [sopvid] Re: Discussion on guides and personal assistants for
the
VI

hello everyone,

I would like to add on to this matter.

speaking as a student I think we should not forget the students in
universities when talking about assistants.

in my opinion having a student assistant while in university is
important
and it should be made an accommodation.

from my own experience in school I have two readers/ scribes who help
me
in
my math, economics and finance classes and any other classes that
might
need
someone to read out anything on the board, describe graphs or pictures
and
scribe my exams.
most of the time they are graduate students who have taken the course
and
passed.
this students are paid by the school and most of them are on work
study.

as we continue advancing access within disability remember we are not
only
making ourselves adapt to the mainstream world but also making the
mainstream world accessible to us -- and such accomodations from an
early
time such as in school can go a long way in helping us, the young
ones,
fulfill our potentials.

such accomodations as having a scribe/reader and getting good
orientation
and mobility training around campus can be very helpful.

for students I would imagine having a guide can be a bit too intruding
as
we
sometimes have "personal matters" to tend to and plus the mobility
around
campus helps us improve our networking ability and confidence.

as we consider those in the job sector we should also remember the
students
also.

I hope what I have outlined makes sense. again as everyone has pointed
out
I
do not think training is required as such but the competency
matters....
yes you can criticize my input have a grhrhrhrhrrheeaat day
everyone!!!!

On 4/17/16, Dr. K I Laibuta <laibuta@xxxxxxxxxxxx> wrote:
Sam, you are right.

In my previous appointment, my two assistants were University
graduates, one of them being a lawyer. The nature of work demanded
just that. The guide was a driver, and the personal skills and
attributes of the guide depended on the tips I gave him as to what I
required of him. In my current office, I require no less of a Diploma
holder, a person conversant with library research in addition to
being
a
proficient reader.

I have been in discussion with Lawrence on this matter and it would
appear that an average Form 4 certificate holder is for all practical
purposes semi-illiterate, particularly the men who could double up as
a driver. While basic training helps in very general terms, I can
assure you that the rest depends on you, the caliber of the person
you
get and your specific needs.You can train someone to be a good guide
in a couple of hours, but you can't train them to be good readers or
task
executors otherwise than on job.
Those are my personal views, which might not necessarily match those
of others.

Dr. K I Laibuta
Advocate of the High Court of Kenya
Chartered Arbitrator and Mediator
P.O.Box 6455-00300
NAIROBI
Cell:0722521708; 0788344111
Email:kilaibuta@xxxxxxxxx


-----Original Message-----
From: sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx
[mailto:sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx]
On Behalf Of Samuel Kabue
Sent: Saturday, April 16, 2016 9:31 PM
To: sopvid@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [sopvid] Re: Discussion on guides and personal assistants
for
the VI

Dear Stanley and all,

I agree with you that the personal      assistant one has will either
hinder
or enhance the performance of a person with visual impairment.
However, I do not think that training is the key issue as this kind
of
work very much
depends on  both the attitude and the    qualification of the
individual
personal   assistant. Attitude may be changed on the job where
possible
but
the other factor is what needs  attendtion. Every job calls for
specific qualification and the type and level of the job held by the
person who needs assistance is a major factor in choosing the
personal
assistant. If you teach in Primary school, an average form four
person
with the necessary drive should be able to help you. However,  If
your
job  entails marking scripts from the  University students or making
presentation in which you need specialized computer skills like
preparing power points or excel sheets , an average form four
assistnat wil find a lot of challenges in helping you. If you are a
member of Parliament  or a Commisioner in one of the constitutional
Commision, your assistant should be a person who is able to go to the
library and cary out  research to enhance your knowledge base and to
keep
you abreast with your expected role. If you are a social worker or
an administrator, this research role may equally   apply. At times,
your
personal   assistant may play other roles like driving in  addition
to
the
professional roles if there is no room for such. This bring to
question the Sarah Selem level of remuneration for personal
assistnats  which does not make this ddistinction. She seem to have
taken the role of guiding as the most important but my argument is
that the professional level of the assistnat need to be such that
consideration is made for the other roles at professional level such
an assistnat will be required to play. As for the training, each
principal should be able to train their personal assistnat in
accordance with their  expectation. These are my views but I am open
to
challenges and criticism.

Sam.


-----Original Message-----
From: sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx
[mailto:sopvid-bounce@xxxxxxxxxxxxx]
On Behalf Of Stan Mutuma
Sent: Saturday, April 16, 2016 3:49 PM
To: sopvid <sopvid@xxxxxxxxxxxxx>
Subject: [sopvid] Discussion on guides and personal assistants for
the
VI

Dear SOPVID  fraternity,
I trust you have  been well and Our Dear Lord has kept you in good
health and spirits Kindly find the attached  on going discussion
regarding the issue of
guides and personal   assistants for the VI.
Kindly go  through the   attached document and give your input.
With kind regards and best wishes,
Stan

** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject=subscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject q]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq


** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectunsubscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectúq]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq





--
for it is Him who works in us, and works through us, and makes
everything
beautiful and marvelous in His time and splendour.
Kind regards
Laura Etori
** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject=subscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject q]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq


** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject=subscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject�q]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq


** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectunsubscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectúq]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq





--
for it is Him who works in us, and works through us, and makes
everything beautiful and marvelous in His time and splendour.
Kind regards
Laura Etori
** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject=subscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject�q]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq


** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectunsubscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectúq]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq





--
ERIC N. NGONDI
+254 720 963 825
Skype: ericngondi
Email: eric.ngondi@xxxxxxxxx
Alt. Email: info@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

YALI - Mandela Washington Fellow 2014
Ambassador - Kenya Society for The Blind (KSB)
Chairman - Vision Center for Disable Kenya  VCDK

"The vision must be followed by the venture. It is not enough to stare
up the steps - we must step up the stairs." ~ Vance Havner.
** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectunsubscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectúq]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq





--
for it is Him who works in us, and works through us, and makes
everything beautiful and marvelous in His time and splendour.
Kind regards
Laura Etori
** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectunsubscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectúq]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq





--
"The true meaning of life is to plant trees, under whose shade you do
not expect to sit."

 www.mugambipaul.com

2015 Disability Activist of the year
Malaika tribute award winner.
http://youtu.be/KLPoeG8f73o                                                   ;
Life time achievement award Winner July 2014
ANNUAL DISABILITY ADVOCACY RIGHTS & AWARDS
2014 "ADARA"
.
Awarded "Champion of disability advocacy in the emergency response
August 2013 by CBM International

www.mugambipaul.com






Skype name: shamgpaul1

P.O. box 37422
00100
GPO
Nairobi
Kenya








Hallo all
To Lawrence
Sarah team just adapted the 15,000 ksh from the TSC for readers,
wheelchair guides, nothing more,
issue of taces does not apply hear.
my experience  on reasonable accomodation with HI they provided job
description with salary comensurate with the work plus medical
insurance and the sighted guide followed the HR  guidelines,
his salary never came to my account as it is the funny bit am seeing
in government ,
I would like to get views on the same since
in my interaction with other persons with different  disabilities they
think a  guide should be a  relative!
** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectunsubscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subjectúq]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq





-- 
Karim Sidi
karimsidi4@xxxxxxxxx
skype:karimsidi2

mobile no.0724678181
** To leave the list, click on the following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject=unsubscribe]
** If this link doesn't work then send a message to:
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
** and in the Subject line type
** unsubscribe
** For other list commands such as vacation mode, click on the
** following link:-
** [mailto:
sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
?subject�q]
** or send a message, to
** sopvid-request@xxxxxxxxxxxxx
 with the Subject:- faq


Other related posts: