[sofienbergparken] Re: Vedr Purring/Inkassovarsel 25656 fra FIRESAFE

  • From: Axel <axel.dietrich@xxxxxxxxx>
  • To: "sofienbergparken@xxxxxxxxxxxxx" <sofienbergparken@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 15 Apr 2014 09:05:00 +0200

Hei Else,

Hvis jeg husker det riktig, så har jeg hørt at styrelederen Martin skal ta en
runde med brannvesenet for å være sikker at bodene godkjennes for å være
brannsikker.

Etter å ha snakket med en brannekspert har jeg oppgradert boden min selv og
ikke gitt oppdraget til Firesafe siden jeg hadde en lås i døren fra før.
Jeg har sjekket hva Firesafe har gjort i andre boder og kan ikke tro at jobben
Firesafe har gjort er bra nok. Men det et selvfølgelig opp til brannvesenet til
å vurdere.
De har satt inn en låskasse med dørvrider slik at døren kan lukkes, men det
mangler muligheten til å låse døren i låskassen. Istedenfor har de satt på
hengelåshaspe som kan låses med et hengelås, men selv om det er låst så er det
mulig å åpne døren slik at døren står på gløtt. Da er boden ikke lenger
brannsikker. En dårlig løsning synes jeg, da har Firesafe spart på feil sted.
I noen boder har det blitt satt på en brannlist i karmen i tillegg, men ikke
overalt på karmen slik at det fortsatt er mulig for en brann å spre seg der det
mangler brannlisten. På nesten alle boder var det fra før satt på en plate på
innsiden av døren, den dekker på noen steder ikke hele døren. I Karlstadgata
fantes det fra før en branngummilist i dørkarmen som vi måtte sette på pga
utbyggingen av midtoppgangen.

Men brannsikringen av boden er ikke bare døren.
Boden er en egen branncelle, dvs at alle sprekker og hull i veggene må tettes
også, slik at en brann ikke kan spre seg videre så raskt fra boden. En brann
finner også andre veier ut av boden. Det er heller ikke bare spredning av en
brann mot trappeoppgangen via døren som må forsinkes. Det har ikke blitt gjort
av Firesafe, så vidt jeg kan se dette.

Kanskje dere kan nå sjekke selv om dere mener at boden er brannsikret
tilstrekkelig.

Jeg har ikke sendt denne eposten til Firesafe siden jeg ikke har brukt dem.

Hilsen

Axel Dietrich