[slikom] Pristupačne web strane

  • From: "Gradimir Kragic" <bastono@xxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 19 Jan 2010 14:09:44 +0100

    Zdravo Nedeljka,

    Teško da mogu lično nešto konkretno odgovoriti na tvoje pitanje a da nemam
adresu tih web strana koje si posjećivala. Ipak uopšteno rečeno. Pristupačnost
je definisana standardom o pristupačnosti i kada se želi analizirati da li je
neka strana pristupačna ili ne, ta analiza se mora raditi prema standardu..
Postoje dva osnovna standarda te nekoliko drugih standarda koji djelimično
obuhvataju i pristupačnost ili samo neke njene elementa na web stranama.

    Nije dovoljno da se kaže da se na nekoj strani ne snalaziš već da se to ne
snalaženje uporedi prema nekom od tih standarda. Isto tako, web strana koja ima
sve elemente pristupačnosti za nekog ko je početnik ili bolje reći ko nema
iskustva sa web stranama  je takođe nepristupačna. Dakle nije dovoljno da
postoji standard već mora postojati i nivo znanja u pristupu web stranama.

    Možda kao dobar primjer kojeg ja često koristim je sledeće. Ako na nekoj
velikoj raskrsnici u Beogradu postave zvučni semafor, da li to znači da sada
svi
slijepi mogu sami da tu raskrsnicu prelaze? Ili ipak oni moraju biti obučeni da
se sami kreću, da prepoznaju šta koji zvučni signal na tom semaforu znači i
koliko traka ima ta raskrsnica i slično.

    Prilagođena web strana je preduslov za dobro snalaženje ali nije jedini
uslov. Često se dešava da slijepe osobe stavljaju primjedbe kako je neka strana
za njih teška a onda neka druga slijepa osoba kaže kako opet nije i slično.

    Ja na svojoj "todo" listi imam u planu da prevedem uzorke poruka kako treba
da se piše i da se šalju primjedbe institucijama  čije web strane nisu
prilagođene. Sadržaj tih poruka mora da sadrži najmanje tri stvari:

1. Konkretan opis problema.
2. Preporuka ili molba da se to prilagodi sa preporukom gdje se mogu naći
standardi ili konkretne osobe koje bi mogle pomoći da se to prilagodi.
3. Spremnost same osobe koja to piše da učestvuje u prilagođavanju kao neko ko
bi testirao prilagođenost a to znači da ta osoba sama mora da zna osnove tih
standarda.

    Kako rekoh, ja imam svoju "todo" listu a detalji toga šta želim da radim se
mogu vidjeti na: www.slikom.org/access

    Pozdrav iz danas snježne Banja Vrućice koja je zbog toga snijega koji pada
neprilagođena da se šetam i da odem do grada da platim mjesečne račune.

    Gradimir