[slikom] Re: JAWS 5.10.350

  • From: "m_mujovi" <m_mujovi@xxxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 31 Aug 2004 21:08:20 +0200

Puno pozdrava  za  sve na listi od cika muje ch
 jer mislim da  svi sa istim ciljem na ovu planetu....

PA2NJA PRI OPA2AJU

Karakteristike paznje

Drazi sabiramo i culima registrujemo samo ogranicen broj.
Ta upravljenost mentalne aktivnosti na ograniceni broj izmectu
velikog broja datih drazi naziva se paznjom.

Pri opazanju postoje dve glavne karakteristike paznje:

1.           Podesavanje organizma za sto bolji prijem drazi (nape-
tost bubne opne, upravljenost ociju i tela prema predmetu koji
se opaza) i

2.           Veca jasnoca dozivljaja onih prednieta i pojava na koje
je paznja usmerena.

Cinioci koji izazivaju paznju

Do paznje dovode dve grupe cinilaca:

1.              Osobine  drazi  (velicina,  intenzitet,  kretanje,  razlika
od
okolnih drazi).

2.             Unutrasnji  cinioci   (potrebe,  interesovanja,
ocekdvanja,
postavljeni zadatak) takode izazivaju paznju. Npr., ako je neko
gladan,  on  vécu  paznju  obraca  na  predmete  kojima  moze  da
utoli glad.

Iskustvo, takode, utice na nasu paznju. Npr., cesto i pog-
resno odstampane reci citamo kao pravilno napisane. Medutim,
iskustvo nekad moze da dovede i do iluzija pri opazanju.

Obim paznje

Cesto se govori o obimu, dometu paznje, tj. na koliko
drazi i objekata mozemo usmeriti paznju. Da bi se utvrdio obim
paznje, potrebno je ograniciti vreme opazanja tako da za kratko
vreme ne mozemo prelaziti pogledom sa jednog dela predmeta
na drugi. To se postize pomocu tahistoskopa. Ovaj aparat je

PROCES RESAVANJA PROBLEMA

Pokusavanje pri resavanju problema

Kad imamo problem obicno nam je poznat cilj, ali ne i
put kojim cemo do njega doci. 2ivotinje se pri resavanju prob-
lema snalaze na osnovu instinkata. Ponekad i covek, u neoce-
kivanim situacijama, koristi urodene refleksne reakcije.

Pokusavanje je sastavni deo resavanja problema kod co-
veka i kad se on koristi misljenjem. U pocetku je pokusavanje
potpuno slepo, nasumice, a kasnije ono postaje usmereno na-
stojanje da se problem sto odredenije postavi, Javljaju se
i hipoteze - pretpostavke da se resenje ostvari na neki odre-
deni nacin.

Dunker kaze da covek kad naide na problem, vrsi najpre
uopstene pokusaje a zatim prelazi na sve odredenije. Ako ovi
specificni pokusaji ne uspeju, traze se drugaciji specificni po-
stupci, a ponekad i nova orijentacija.

Direkcija pri resavanju problema

Direkcija usmerava sve nase mentalne procese: ona odre-
duje na sta obratiti paznju, koja ce se znanja obnavljati, kako
ce se podaci povezivati.

Znacaj direkcije za uspeh u resavanju problema prikazan
je na sledecem primeru. Ispitanicima je dato sest stapica (npr.,
6 sibica) i postavljen zadatak da od njih konstruisu cetiri
trougla. Ispitamicima nije data druga orijentacija, nijedan od
ispitanika nije uspeo da resi zadatak. Ispitivac je onda napo-
. menuo da zadatak treba resavati tako da svaka sibica bude
istranica dva trougla. Sada je izvestan broj uspeo da resi zada-
tak jer je uputstvo sluzilo kao direkcija. Kad je jos preciznije
orijentisan zadatak i kad je ispitivac saopStio da reâenje treba

traziti u trodimenzionalnom prostoru a ne u dvodimenzionalnom,
svi su ispitanici uspeli da reäe taj zadatak, jer im je direkcija
bila jasna.

Faktor! koji utiëu na uspeh u resavanju problema

Razlikujemo dve grupe takvih faktora. Prvi su u vezi sä
samim problemom, a drugi u vezi sä licnoscu i osobinama lic-
nosti koja resava problem.

Za resavanje problema potreban je uvek odredeni broj
podataka. Ako ima suvise podataka koji nisu bitni za resa-
vanje problema, bice otezano njegovo resenje jer se obraca paz-
nja na nebitne podatke.

Uporno koriscenje naviknutih nacina resavanja u svim
situacijama je jedan öd glavnih uzroka sto ne nalazimo tacno
resenje problema. Öd licnih faktora su vazni: inteligencija,
osetljivost za probleme, otvorenost duha, upornost u radu,
istrajnost u trazenju. Isto tako, treba se osloboditi naviknutih
nacina resavanja kad oni ne dovode do uspeha i treba biti otvo-
ren za nove ideje.

Stvaralacko misljenje

O stvaralackom misljenju govorimo kad misaonom aktivno-
scu dolazimo do novih originalnih resenja koja imaju opstu dru-
stvenu vrednost. Umetnicka dela, naucna otkrica i tehnicki ,prona-
lasci rezultat su takvog stvaralackog misljenja.

U procesu stvaralackog misljenja moguce je razlikovati ce-
tiri faze:

Pripremna faza se sastoji u pripremamju za resenje prob-
lema, u upoznavanju sä problemom i podacima u vezi sä njim.

Inkubacija je faza kad se stvaraoci vise ne bave iskljucivo
postavljenim problemom. Posle ovog perioda ideja cesto odjed-
nom sine stvaraocu.