[SKRIVA] Är Mars' jord giftig?

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 9 Aug 2008 16:27:20 +0200 (CEST)

Enligt en notis (6/8, SvD) har NASA vid analys av marsjordprover, som gjorts av
sonden Phoenix, funnit små andelar av ämnet perklorat i marsjorden. Det skulle
vara dåliga nyheter för möjligheten till liv på Mars, då perklorat är giftigt
för liv (som vi känner det).
  Men det är inte säkert. Perkloratet kan också komma från sondens
raketbränsle, som innehåller detta ämne.
  (Och skulle jag tippa, tror jag mer på att ämnet kommer från raketbränslet,
t ex från bromsraketer som avfyrats alldeles innan landning. Det vore alltför
stort sammanträffande att samma ämne som finns i raketerna skule finnas också i
marsjorden.)