[SKRIVA] "Om vulkanvintern kommer"

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 9 Aug 2008 16:18:52 +0200 (CEST)

SvD hade 7/8 en intressant understreckare, om globala katastrofer, titlad "Om
vulkanvintern kommer"  (av Tomas Öberg). Där diskuteras katastrofer som
supervulkaner, nukleära krig, träffar av jättekometer/asteroider.  Man räknar
med att de senaste 500 miljoner åren har det inträffat 15 globala katastrofer
(av olika slag) som inneburit massutdöende av arter, varav fem har inneburit
att mer än hälften av arterna dött ut.
  Största riskerna just nu (min personliga beedömning) torde vara ett nedslag
av en större komet/asteroid (1 km i diameter och upp blir fatalt, även mindre
kan bli synnerligen besvärliga) eller så förstås den eviga risken för ett
globalt kärnvapenkrig.
  Såvitt jag kan se finns ett mindre fel i artikeln: man räknar numera inte
med risk för en större "nukleär vinter" efter ett kärnvapenkrig (bara smärre
kyleffekt). Skälet är att man vid Irakkrig I fick möjlighet att räkna om på
effekterna av större utsläpp av stoff i atmosfären, efter att Saddam Hussein
tänt eld på de flesta av Kuwaits oljekällor. Man fann att kyleffekten var
mindre än man trott, och varade kortade tid än man antagit. (Däremed inte sagt
att ett Tredje Världskrig inte innebär problem av annat slag!)

--Ahrvid

Ps. Artikeln finns på www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_1533415.svd