[SKRIVA] Re: Vitsen med djur (var: Re: Vitsen med humorn)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 6 May 2013 19:31:47 +0200

Den 6 maj 2013 19:12 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>  Nej, inte i mänsklig mening, inte i form av egenskaper som liknar
> människans (vilket jag i inlägget gav argument för).

Djur har känslor och upplevelser (vilket är detsamma som att ha ett
medvetande) men inte någon nämnvärd tanke- och analysförmåga (vilket
skapar ett självmedvetande).

Så länge vi inte vet ett smack om hur ett däggdjur som en hund eller
häst upplever sin värld och sina känslor, är det bara ologiskt att ta
för givet att den skulle vara totalt annorlunda jämförd med hur
människan upplever sin värld och sina känslor. Den stora skillnaden
mellan våra hjärnor och deras, är vår tanke- och analysförmåga; och vi
tänker och analyserar inte varenda sekund under vårt vakna liv, långt
därifrån. Under dessa icke-tänkande perioder är vi inte blinda, döva
och medvetslösa utan har praktiskt taget samma upplevelse av världen
och våra känslor som när vi tänker och analyserar -- kanske till och
med en starkare och mer direkt upplevelse... I vissa sammanhang kan vi
lida mer p.g.a. vår tankeförmåga och vårt självmedvetande, men med vår
tankeförmåga kan vi också fjärma oss från psykisk och fysisk smärta.