[SKRIVA] Re: Vitsen med djur (var: Re: Vitsen med humorn)

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 7 May 2013 16:59:36 +0200

From: "Rickard Berghorn" <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
> Jag har inte mer att tillägga, jag sitter i en säker båt och jag är
> inte intresserad av att slösa tid och krafter på en onödig diskussion,
> som bara utvecklats till en sedvanlig ahrvidsk argumentationstävling.
> Som jag påpekat en gång tidigare: Det blir roligare och mer kreativt
> om du diskuterar *med* människor, inte bara *emot* dem.

Jag vill bara poängtera att det även är en spridd uppfattning att inte heller vi
har något medvetande i egentlig mening. Teorin bakom det är att medvetandet
i själva verket är en illusion.

Den teorin tas (bl annat upp i den här boken)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186061062

Lite rörig och aningen för filosofiskt inriktad, men ändå mycket intressant bok.

Den teorin strider visserligen mot vår "känsla", men mycket talar för att det
kan vara på det viset.

Bl a att det inte tycks finnas något medvetandecentrum i hjärnan, att när man
frågar vad folk tänker
på så verkar det vara slumpmässigt vad de just då tar fram som vad de tänker
på...

Ibland säger de sig inte minnas eller veta alls vad de gjort (som när de gjort
rutinmässiga saker), men ändå
vet vi ju att de faktiskt gjort de där sakerna... Omedvetet kanske, men vad är
omedvetet egentligen? Hade
de stängt av medvetandet just då? Det tycks som om hjärnan fungerar parallellt
och att det pågår en massa
processer hela tiden. Men det finns i så fall ingen del av de processerna som
kan kallas medvetna eller icke
medvetna...

Hjärnan ägnar sig i så fall åt en ganska avancerad form av självbedrägeri, och
tror att den är medveten på samma
sätt som vi tror att vi är ett jag när vi i själva verket bara är avgränsad
materia.

Kan inte förklara mer utförligt än så tyvärr, för det är ett tungt filosofiskt
ämne det här.

/R