[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Vår Fantastiktvåa i HV...

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 21 Nov 2015 00:42:28 +0700

---- On Fri, 20 Nov 2015 23:59:01 +0700 Eva Ullerud wrote ----

Kan naturligtvis inte annat än hålla med dig om den handskklädda
handen! Hitta på ord är ju sin sak men de ska gå att uttala.

Försök då med handskbeklädd nästa gång.

Det handlar inte bara om uttal, utan om hur skönt eller oskönt ordet är att
läsa. Ett ord som låter helt vettigt när det uttalas, men ser helt befängt ut
när det skrivs, är kassaapparat. Jag antar att det ordet har blivit gängse
eftersom det först fick fotfäste i talspråk, men jag har alltid försökt undvika
det i skrift eftersom det riskerar att haka upp läsaren.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck * �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).