[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Några novellskrivartips (återpostn)

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Jun 2008 17:53:16 +0200 (CEST)

Från: anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx (som jag inte kommenterar, men jag såg
mailet i citat hos honom).
>From: "Olof Bjarnason"
  Märkligt. Denna postning från OB har jag inte sett eller fått. Är det andra
som missat den?
  (Listserverprogramvaran hos freelists.org har understundom uppvisat vissa
brister.)

  Såsom AL påpekar nedan har väder ingått i de "brittiska
katastrofförfattarnas" arsenal (britterna är kända för att skriva om
katastrofer...). Ballards bok heter (snabb koll i Google) The Wind from
Nowhere, och kan misstänkas handla om vilda orkaner (har inte läst den). Han
skrev också om torkor, översvämningar, etc. Andra britter med katastroftema är
förstås Aldiss, även John Christopher, HG Wells får vi inte glömma, John
Wyndham.

  Väder ingår i katastrofromaner. Omstyrande av orkaner vet jag inte om det
uttryckligen ingått. (Jag är skeptisk till idéns verklighetsbakgrund med tanke
på att orkaner har energi typ ett antal vätebomber och är allmänt bångstyriga.)

  Jag förstår inte heller frågan. Om du inte menar det triviala: konflikter
relaterar till HP på så viss att det är kring HPs strävanden konflikten finns.
("HP vill X men kan inte..." är en typisk konflikt.)