[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Hej på er allihopa!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Feb 2011 18:07:55 +0100

From: malin.e.ryden@xxxxxxxxx
> Malin Rydén här, en författande sjuttiotalist som fått några noveller
> publicerade och nu jobbar på den första boken. Jag skriver mest skräck,
> science fiction, historiska berättelser och vad jag antar kan kallas magisk
> realism, men tar mig an det mesta som intresserar mig. Just nu hittar man
> mig mest i Eskapix ( http://eskapix.blogspot.com/ ) där jag skriver skräck,
> men jag kommer också att dyka upp i Cathaya's nya novellsamling (
> http://www.catahya.net ) med en SF historia, och i Hemmets Journal med en
> liten deckare.
Hej själv och välkommen till listan! Dina aktivieter inom skrivandet tycker jag
låter som väldigt ambitiösa. Antologi och Hemmets Journal, t ex. Det är bara
att köra på - det finns alla chanser att få mer saker i tryck. Dina
skrivintressen låter rätt breda, men täckande mycket inom fantastiken.
Tyvärr lever vi i en både bra och dålig tid. Tiden är bra därför att det finns
många småförlag och outlets för noveller och annat skrivande. Dåligt därför att
skrivande blivit en mindre folkrörelse, och konkurrensen är hård. Jag tror
nästan att konkurrensen om att komma ut är större än alla nya möjligheter som
öppnat sig.

> Hur som helst, det känns kul att ha gått med, har ingen aning om vad det
> kommer att innebära, men nu vet ni iallafall lite om vem jag är.
I korthet är SKRIVA så här:
110+ medlemmar varav de flesta lurkar. 2-6 inlägg per dag (mina i majoritet,
ofta nyhetsnotiser av div slag). Det går utmärkt att posta noveller och få
kommentarer på dem. Då och då utbrister mindre tävlingar (senast om
baksidestexter till böcker) MEN det är också en årlig större tävling,
Fantastiknovelltävlingen, som officiellt utlyses ganska snart. (Jag
administrerar den, men en extern jury utser vinnare.) Men i princip kan alla på
listan hitta på egna saker, tävlingar, komma med tokiga förslag, annat -
grundprincipen är tolerans, inget censureras. (Vill någon diskutera fjärilars
färgmönster eller bäverdammars hydrodynamik, så kör. Det är dumt att försöka
styra och stoppa debatter som alltid vajar runt i allt möjligt. Det är i
grunden social nätsamvaro av skrivare.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----