[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Eget förlag -trenden??

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 4 May 2011 15:44:03 +0200

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> Förlagen korrekturläser inte alls om man inte betalar för det. De flesta
> ordnar detta själva.
  Naturligtvis korrekturläser förlagen, i alla fall de stora. (Små förlag
kanske behöver spara pengar och vill lägga det på författaren.) Vad som händer
är att man normalt får ett sista korrutdrag som författare, och där har man
chansen att göra de sista rättelserna och kolla så att inga redigeringar blivit
helt konstiga.

> Självfallet är det mer "seriöst" att bli utgiven av ett "riktigt" förlag med
> korrekturläsare och allt, men för de flesta står inte "valet" mellan ett
> riktigt förlag och självpublicering. För de flesta så står valet mellan
> självpublicering eller ingen publicering alls, och då är självpublicering
> tveklöst ett bättre alternativ.
  Förvisso.
  Men som jag också sagt tror jag att det framöver blir mycket av glidande
skala mellan Jättefina Boken och det Egenutgivna Häftet.

> Vad tjänar du på att ditt manus ligger i en byrålåda? Och vad är det för fel
> med att investera i ditt eget manus om du tror på det?
> Troligtvis går man inte plus. Troligtvis går man inte ens runt. Troligtvis
> går du lite ekonomiskt back. Men om du passar på att göra en e-bok och
> sprida den på nätet så kan du få hundratals eller tusentals läsare om boken
> är bra.
  E-bok är ett bra alternativ. Få kommer att kunna tjäna några större pengar på
det, MEN man kanske kan försöka få ut något annat värdefullt: läsarkontakt! Gör
man en E-bok kan man koppla en fan-site till den, ge gott om kontaktuppgifter,
osv - få läsarreaktioner och en diskussion.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!