[SKRIVA] Eget förlag -trenden??

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 May 2011 13:33:13 +0000

Apropå vad som kan vara publiceringsbart:

Nu för tiden utges /i betydelsen trycks upp och försäljs/ allt mer (?) böcker
av författarna själva.

Det fanns ju för en 30 , 35 år sedan något som hette Författares bokmaskin (om
jag minns rätt). Det ansågs ganska revolutionerande då. Att den som hade råd
kunde få sin bok utgiven och tryckt. Patetiskt tyckte en del förstås. Lite som
att skriva en insändare till en tidning och kalla det "artikel".

Nu finns en massa förlag eller företag som erbjuder dessa möjligheter. Och så
verkar somliga "författare" helt enkelt trycka själva hemma eller vända sig till
något litet företag som trycker upp saker åt folk.

De här "förlagen" verkar ofta inte korrekturläsa speciellt väl eftersom
böckerna kan vara fulla av stavfel t o m. Kanske kostar det mer att få manusen
korrekturlästa?

Nåja, vad jag egentligen funderar på är hur fruktbart det vore för en
författare in spe att ge ut något av sina första alster på detta sätt?
Blir personen ifråga någonsin betraktad som en seriös skribent?

Tror spontant att det mest är de som trycker som affärsidé som skulle kunna
tjäna på det här.

Böckerna "recenseras" iaf av Bibliotekstjänst. Jag har precis läst en
"Oryxögon" av Emil Hultin  förlaget heter Papertalk.
Passar på att ge killen lite reklam, jag har läst mycket sämre, Emil Hultin har
humor och han stavar för det mesta helt rätt.
Han använder svenska språket väldigt kreativt, ibland något upp åt väggarna
-som att någon slog runt med en häst t ex -men på det hela taget
ett uppfriskande försök till nyskapande fantasy.

/MVH pia