[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aktuell novell (för kommentarer om ni så vill)

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 24 Jun 2008 08:56:09 -0500

From: "Göran Ivarsson"
>2) Skulle PP ändå ta sig in i riksdagen så lär de inte kunna spela en
>vågmästarroll i denna fråga, åtminstone om S sitter vid makten. S
>kommer inte vilja avskaffa lagen, och knappast alliansen heller, då
>det var de som lade så stor prestige i att rösta igenom lagen.
  Är det inte möjligt att om S vinner valet så kan borgarna plötsligt bli emot
FRA-lagen, och då kunde de fälla den med en vågmästare?
  S var ju för lagen från början, och vände kappan. Den andra sidan kan ju göra
det också. Man kan alltid hitta på några argument för det.

>Nej, vi kommer att få leva med den grundlagsvidriga lag för en
>överskådlig framtid. Det enda vi som medborgare kan göra nu är att
>ägna oss åt civil olydnad i den utströckning det går genom att t ex
>smyga in "intressanta" ord eller krypera.
  Det är jag rädd för också. Civilt E-motstånd får användas.
  Men frågan är om inte tekniken kan komma till hjälp. Om allt mer trafik
krypteras på ett hårt sätt, sitter FRA (och f ö Echelon) där med lång näsa.

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--
Be Yourself @ mail.com!