[SKRIVA] Rushdie i skrubb

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 5 Aug 2008 15:33:15 +0200 (CEST)

En f d livvakt till Salman Rushdie, har nu utgivit en bok om den kände
författaren (drabbat av en s k fatwa, och därför försedd med livvakter), där
Rushdie beskrivs som  elak, retlig, arrogant och otrevlig.
  Rushdie hotar nu att stämma livvakten, vid namn Ron Evan, som påstår att
livvakterna ibland blev så trötta på Rushdie att de stängde in honom i en
skrubb under trappatn (precis som i en deckare av Jacka Vance!) och gick ut och
drack öl.
  Å andra sidan kan man förstå om någon blir retlig av att hotas till livet av
Irans regim. Det hela låter för mig som ytterligare en halvfigur som vil tjäna
pengar på sensationalism.

--Ahrvid

Ps. Som en del kanske läste i mina rapporter från WALTIC, stötte jag på den
likaledes hotade författarinnan Taslina Nasrim när hon besökte konferensen, och
hennes livvakter. Biffiga typer! Men de stängde inte in henne i en skrubb. (Jag
fick t o md tillstånd att växla ett par ord med Nasrim och ta en bild.)