[SKRIVA] Re: Rec: Avatar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 27 Dec 2009 16:18:59 +0100

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> Håller med dig i mångt och mycket. Spenderade tiden i Salong ett idag,
> perfekt matiné-film.
> Dock kom jag på att det jag störde mig allra mest på var den typiska
> "identifikations-krisen". Alltså att det så tydligt är en halvdum
> marinkårskille med ett "gott hjärta" som ska vara hjälten.
> Transformers, som är mycket sämre filmer, led av exakt samma tematik
> som var, i det fallet, spyframkallande med dumma kvinns som hängde
> över bilhuvar.
> På den fronten känns filmen uråldrig; t.ex. känns Aliens från -79 mera
> [...]
  "Alien" är en utmärkt film! Den är parkerad på min tio-bästa-lista över bästa
sf-filmerna. Jag tror "Avatar" har en chans på den listan också.
  Apropå "Avatar", några kompletterande strökommentarer.
  Det slog mig att när jordingarna fäller infödingarnas stora träd fick man
klara vibbar av World Trade Center. Avsiktligt?
  Så funderade jag på om inte en del av närbilderna av na'vis kunde vara gjorde
med uppsminkade skådespelare. Men troligen inte. Deras *ögon* var så olika
människors att man nog inte kunde fixa det med kontaktlinser osv. Däremot är de
förmodligen gjorda med s k motion capture. Dvs man filmar människor som rör sig
med div optiska punkter, och sedan tar man in det i datorn som grund för hur
animeringarna skall göras.
  Jag kommer fram till att Pandora måste ha mycket mindre gravitation än
jorden. Träd kan bli jättehöga. Helikoptrarna (som liknar vietnamerans Hueys)
har mycket mindre rotorer * och folk kan falla från skyn och dämpas av lövverk
utan att skadas. Na'vis som borde väga ganska mycket kan hoppa runt ganska
vigt. Osv.
  * Helikoptrarna har f ö en dålig konstruktion. Med två inkapslade rotorer nås
följande nackdelar: 1) Om ena sidan slås ut blir helikoptern ostyrbar och
störtar genast, 2) Om motorn slås ut kan man med denna konstruktion troligen
inte uppnå s k autorotation och nödlanda, utan man störtar genast.
(Autorotation är att en helikopter låter fartvinden hålla rotorn igång, som en
autogyro, och då kan den nödlanda med en sorts glidflykt.)
  Så försöker jag komma på vilka sf-historier som "Avatar" kan ha inspirerats
av. Kommer på bl a följande:
  Harry Harrisons Dödsplaneten (alla farliga djur).
  Christopher Anvils Pandoras planet (konfrontation mellan besökare och
infödingar)
  Brian Aldiss Hothouse
  Larry Nivens The Integral Trees
  Det finns säkert fler böcker som kunde anföras.

Lagra alla dina foton på Skydrive. Det är enkelt och säkert!
http://www.skydrive.live.com-----