[SKRIVA] Reader's Block

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 1 Aug 2008 17:24:44 +0200 (CEST)

SvD har 28/7 en liten notis om läsarnas mottsvarighet till skrivkramp: Reader's
block. Det är brittiska Guardian som skriver om detta fenomen. Man menar att
läsblockering beror på alldeles för välvillig inställning från läsare till
författare som borde ha skrivkramp, men inte har det. Dvs läskramp beror på för
många, långa och dåliga böcker (från vissa författare).
  Jag kan själv ha läskramp ibland, men byter då bara genre. Just nu läser jag
mest fackböcker, men tröttnar jag på det kan jag läsa skönlitteratur. Tröttnar
jag på sf, kan jag läsa deckare. Tröttnar jag på alla böcker - kan jag läsa
tidskrifter, eller läsa nätet! Det finns alltid något att läsa - så ett tips är
just att byta genre om man tröttnar på en viss läsning.
  (På samma sätt kanman byta genre om man får skrivkramp.)