[SKRIVA] Om skräck på Kunskapskanalen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sskak@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 31 Oct 2012 20:34:20 +0100

Jag vet inte hur många som hann se min blänkare om att Kunskapskanalen visade
ett föredrag om skräck, från Bokmässan (jag såg själv info i tablån sent). Det
märkliga är att just som föredraget visades satt jag med ett inlägg på Svenska
Skräckakademins mailinglista - av föredrsgshållaren Anna Höglund. Hon är
litteraturforskare vid Linnéuniversitetet och var f ö inblandad i dokumentären
om vampyrfans som jag berättade om för ett par dagar sedan (och som går på SVT
på fredag).
  Det kan man kalla ett sammanträffande.

Men om föredraget. Jag skrev ned en del stödord som jag huller om buller
återpostar sist (och som kan se rörigt ut, men det är bara stödord).
  Helt kort kan man säga att Anna dels beskrev en "monstrens hierarki", dels
argumenterade för att studier av skräcklitteratur faktiskt kan vara av nytta
för att förstå världen. Vad gäller hierarkin beskrevs vampyrerna som
överklassen, varulvar som arbetarklassen och zombies som "punkare" eller
upprorsmakare. Beträffande nyttan av att studera skräck var resonemanget något
i stil med att skräcklitteratur återspeglar samhället och "synliggör politisk
förståelse av samhället".
  Personligen tycker jag att det finns en del brister i ett sådant här
resonemang.
  Ö h t är jag tveksam till att beskriva världen eller samhället i s k
klassperspektiv, vilket som framför allt är populärt vänsterut på de politiska
skalan. Problemet är att människor framför allt är individer, och att stämpla
olika individer som tillhörande en viss klass eller grupp säger ingenting om
individen. Det säger inget om vem individen är och vill, vad han/hon har för
intressen och preferenser. Det kan t o m var kontraproduktivt att slänga ihop
en massa individer i ett kollektivt och utbrista "Vår ideologi har definierat
dig som så och så, basta. Och vi har bestämt att dina intressen är ditt och
datt. Vad du har att säga om den saken struntar vi i."
  Ett par exempel kan illustrera att klassperspektivet slår snett:
  Vilka är det som ser sig mest som de lägsta klasserna? De *är* inte det, men
de identifierar sig som det, och svingar banéren för de förtryckta. Svaret är:
den välbeställda s k medelklassen, t o m högre medelklass i många fall. Det
finns få ställen där Vänsterpartiet och Miljöpartiet får så så många röster som
på Södermalm, bland lyxiga bostadsrätter och rader av parkerade stadsjeepar. S
k klassperspektiv säger ingenting om dessa människor. De tillhör inte alls de
grupper de identifierar sig med. (F ö saknas medelklassen i Annas föredrag där
olika monster ges tillhörighet till olika klasser.)
  Och ett annat exempel: låt oss besöka dem som verkligen ligger litet lägre
ned på samhällsstegen. Det finns förmodligen få ställen där republikanerna (som
brukar ses som mer till höger) har så starkt stöd i USA som bland s k rednecks
på amerikanska landsbygden. De avskyr Obama och demokraterna, och vill för sitt
liv inte ha en massa politiker som kommer och lägger sig i deras liv. Samtidigt
hör de till dem som tjänar minst. De bor ofta i skraltiga hus och kör rostiga
pickups. S k klassperspektiv säger inte ett iota om dessa människor. I Sverige
är det f ö sämre utbildade låginkomsttagare som tillhör Sverigedemokraternas
(som vi i sammanhanget får betecknas som "höger") kärntrupper.
  Vad säger s k klassperspektiv när övre medelklass koketterar som
arbetarklass, och arbetslösa lantisar tillhör de mest individualistiska som
skyr vänstern? Jag bara undrar.
  Man måste se på människor som individer.
  Om man till en redneck säger "För dig som är fattig har vi bestämt ett litet
politiskt program du skall få del av" är risken stor att han plockar fram
hagelbössan och jagar en ur den lilla landsortshålan.
  När bostadsrättsinnehavaren stannar till i sin stadsjeep utanför en butik och
säger åt någon "När du går in, tänk på världens *fattiga* och köp Krav- och
rättvisemärkt" blir svaret från damen i den slitna kappan nog "Sådana
överskattade lyxvarumärken är jag för fattig att ha råd med!".

Så hur ser jag på skräcklitteratur? Det vet jag inte riktigt, faktiskt. I unga
år läste jag allt av Edgar Allan Poe och tyckte han var suverän (Lovecraft som
ibland dök upp i kioskserien Kalla kårar fastnade jag aldrig för däremot). Men
jag läste mest science fiction, som hade ett sense of wonder som grep tag i en.
Problemet med skräck är för mig att jag nog inte så lätt låter mig skrämmas och
dessutom tror jag inte på övernaturligheter. Fantastiska manicker, som i sf, är
lättare att ta till sig då människlan bevisligen (särskilt de sista hundra
åren) radat upp den ena fantastiska uppfinningen efter den andra, och då sf
dessutom vanligen utspelas i framtiden finns en viss rimlighet i att ta till
sig rymdskepp, strålpistoler, robotar m m.
  Jag undrar dock om inte det stora intresset för skräck baseras på vad vi med
fina ord kan kalla "existentiell vilsenhet". Tekniken, samhället, vetenskapen,
världspolitiken m m utvecklas och förändras snabbt. Folk får en tendens att
tappa fotfästet och dras därmed lätt till något som är esoteriskt och
övernaturligt. I grunden baseras skräcklitteratur på det övernaturliga. Div
monster är ju varelser som inte finns i naturen, men i en tänkt "övernatur"
(=övernaturligt) kan ju vampyrer, varulvar m m postuleras.
  En annan faktor är estetiken. Ärligt talat tror jag att de flesta inbitna
skräckfans är fullt medvetna om att vampyrer och annat oknytt inte finns. Men
de gillar skräckattiraljer, modet, skräckanknutet som livsstil, osv. Det är
kanske ungefär som någon som gillar funkis-stil, eller Art Deco, eller det
victorianska (som f ö snabbt vinner anhängare inom det som kallas steampunk!),
osv. Jag kan faktiskt känna igen mig, ty jag gillar själv mycket sf-estetik,
såsom övermäktiga rymdskepp målade av Chris Foss eller färgsprakande gamla
pulpmagasinomslag. Visst är en viss estetik något man kan ta till sig!
  Slutligen tror jag att olika kulturströmningar går i "vågor". Det fanns
faktiskt en betydande sf-våg på 50-talet (t ex med alla amerikanska
jorden-invaderas-filmer, och rymdåldern var ju på väg; det kom en litet mindre
sf-våg på 70-talet). Det kom en fantasyvåg med Robert Jordan, Tolkien och Harry
Potter. Vi har en jättekraftig deckarvåg. (Alla dessa olika vågor går delvis in
i varandra, som synes.) Och skräck verkar ha sin särskilda våg just nu. Man kan
vänta sig att en viss genre är poplär en tid, och efter ett tag kommer något
annat. Det gäller musik, litteratur, film, bildkonst, m m.
  Inom fantastiken är f n både skräck och fantasy "inne". Det skall bli
intressant att se vad som händer med s k steampunk som verkar samla vågkraft
för att bryta igenom.

Och därmed har jag nog redan skrivit för långt. Kommentarer tages gärna emot!

--Ahrvid

Ps. Postas på både SKRIVA och SSKAK-listan.

-----

Mina stödord från föredraget (det kanske går i repris - kolla K-kanalens
tablåer; man sänder många repriser - eller dyker upp i SVT Play eller något):

Makthierarkier, varulvar, zombies i Karibien, zombies som supersoldater,
 vampyren som adlig kvinnotjusare, vampyrer som klassöverskridare,
vampyrer med märkeskläder, vampyrers tjänstefolk, vampyrer vill ha mer
makt, är studier av skräck samhällsnyttigt - ja, fiktion uppstår i
dialektik med verkligheten, varje monster är en politisk entitet, man
synliggör politisk förståelse av världen, monstervärldens klassamhälle,
vampyrer överklass (parallell nazister, rasister), vampyrer
disciplinerade som gammal adel och militärer, bakom ytan finns dock
hedonismen, överklassen är korrupt och lyder inte under någon, mutar och
 mördar, synen inte ändrats sedan Bram Stoker, överklassen är omättlig,
monstervärldens arbetarklass är varulvar, samarbetsvillig, även
motvillig arbetarklass som vill befria varulvarna, varulvsflocken i Ture
 Blood vill leva utanför samhället med droger och utför vampyrens
smutsjobb, motsvarar White Trash, påminner om Stokers degeneration av
arbetarklass, biologiska föreställningar från 1800-talet har dröjt sig
kvar, zombies har högst begränsad hjärnverksamhet, zombies vill äta
hjärna, de är maktlösa, men också en aggressiv hop, en upprorsmakare,
monstervärldens punkare, zombies inte farlig ensam men väl i horder,
mobben som symbol för de lägre klasserna, motiv i franska revolutionen,
liknar karibiska zombien, gör som herren bestämmer, monstervärldens
slavar, studier av monsterfiktion kan ge oss en bredare förståelse av
samhället, vi kan lära oss 1) om klassamhället, 2) i 2000-talets
samhälle tar vi avstånd från pseudovetenskap om rasbiologi osv - men då
många miljoner läser skräck lever dessa teorier fortfarande.
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)