[SKRIVA] Mer om Serietekets sorg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Mar 2012 00:46:22 +0200

Jag vill för kompletterings skull nämna en sak vad gäller dödsfallet för
Kristiina Kolehmainen. Det verkar mer komplicerat än man kan tro, vilket kanske
förklarar en del. På denna blog
(http://100kulturhusdagar.blogspot.se/2012/03/sorg-i-huset_28.html) från en
kulturhusmedarbetare läser jag till min överraskning:

"Sen igår har vi sorg i huset. Två medarbetare, helt
oberoende av varandra, dog igår. Den ena vill jag inte namnge här med
hänsyn tagen till familjen. Den andra, den välkända profilen Kristiina
Kolehmainen, Serietekets grundare, eldsjäl och outtröttliga kämpe, avled
 efter en tids sjukdom. Vi sörjer dom och tänker på deras anhöriga."

Jag var som sagt DÄR den dagen (Lovecraftfestivalen) och jag kan både förstå
och inte förstå att man inte spontant meddelade att man stängt pga att chefen
Kristiina avlidit. Jag frågade iofs inte varför Serieteket hade stängt, men var
det för att Kristiina avlidit kanske man - med beklagande - kunde ha meddelat
det.
  Men nu verkar det som att någon ANNAN avled samma dag, kanske under mer
komplicerade förhållanden, och DET kunde ha varit skälet till stängningen "pga
dödsfall". Medarbetare till Kristiina höll i presentationerna under
HPL-filmvisningarna och betedde sig inte som om deras chef just avlidit.
  Blir konfunderad. Men att två dog samma dag... (Ovanstående källa har inte
vad jag vet anknytning till Serieteket, så person två kan vara någon annan på
Kulturhuset som säkert har 100-tals medarbetare.)
  F ö kan noteras att när jag kollade alldeles nyss gav Nyhets/News-sökning på
"Kristiina Kolehmainen" en (1) träff på Seriewikin. Nyhetsmedia verkar skita i
henne. Samtidigt har hon fått minnesord på tiotalet (!) språk över hela
världen! Förmåga till nyhetsvärdering: noll (0). SVT:s Kulturnyheterna nämnde
henne förstås inte.
  Men ALLA andra hyllar Kristiina Kolehmainen. Halkade in på Horst Schröders
(Epix m m) blog och to m han hyllar henne, om än litet kvävt. Det verkar vara
så att Kristiina och Horst fick en fnurra på tråden 2003 (fast om man läser det
verkar det vara en struntsak), men även han verkar känna sig sorgsen.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)