[SKRIVA] Re: Marspannkaka

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 4 Jul 2008 09:59:54 -0500

From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
> Du kanske inte läste så noga. Att solvinden förtunnar atmosfären är
> ett faktum, vilket jag skriver. Däremot vet man inte varför Mars
> atmosfär är så tunn idag när så mycket tyder på att den var tätare
> tidigare. D v s om det verkligen är solvinden som orsakat det.

Du hänvisar til Ella Carlssons bok Framåt mars. Jag har läst den.

Vad hon skriver är att Mars atmosfär troligen tunnats ut beroende
på flera faktorer, varav solvinden bara är en.

> Det har med solens värme att göra. Is (fruset vatten) är vanligare
> längre bort från solen och det är inte så svårt att räkna ut varför.

Varför?

> Jo, fast vad som är den kraftigaste växthusgasen är ju en helt
> annan diskussion.
> Det är en uppgift jag hämtat från flera källor. Det står i många
> fackböcker och de verkar trovärdiga med tanke på de gigantiska
> vulkanerna på Mars. Jag kan inte utelämna sådant.

Det är inte oväsentligt att vattenånga är mycket kraftigare växthusgas.
MYCKET kraftigare.

> Nu är det så att det faktiskt upptäckts vad man tror kan vara
> mindre utsläpp s k babyvulkaner.

Men möjligen inte från Mars inre utan mycket ytligare aktivitet, typ
gasutveckling i skorpan. (Då är det inte riktigt vulkanisk aktivitet. Man
har f ö upptäckt metangas, som mycket eventuellt kunde tyda på liv.
Kanske liv som lever i marsskorpan?)

> Den uppgiften fick jag från en källa som kanske inte var så
> trovärdig, men att det faktiskt spelar roll tror jag ändå.

Det är för sent att atmosfärsbromsa nära ytan. Friktionen ökar med
kvadraten på hastigheten eller så. Den effektivaste inbromsningen sker
alltså från hög hastighet till mellanhastighet, sedan blir atmosfären
ineffektivare för inbromsning. Bromsar man sent hamnar man i
mellanhastighet, och då har man för hög hastighet för att kunna ta in den
sista inbromsningen...

>Men UV-strålningen på Mars YTA är på tok för hög. Det är det jag
>skriver. Den strålningen dödar även bakterier illa kvickt eftersom
>Mars inte har något ozonskikt. Det är lite nyare rön så du kanske
>inte är riktigt uppdaterad. Du har inte läst på. Ella skriver att UV:n
dödar "vanliga bakterier". Men vi talar inte om vanliga bakterier, utan
om specialbakterier. Hon har långa avsnitt där hon beskriver bakterier
som tål kyla, hetta, strålning m m (bl a en bakterie som tål nästan allt
ochkallas Conan the Bacterium...). Så bakterieliv är inte alls uteslutet.
> Självfallet måste man flyga i framför allt en s k hohmanbana.
HomanN-bana. >> * En annan spekulation handlar om att sprida mörkt damm
på Mars från gruvor

>Men jag tog upp den teorin eftersom den nämnts i en bok, och jag
>var också skeptisk till den vilket jag skrev. Vad jag minns nämns det
inte i Ellas bok. > Du får det att låta
>som om det vore något jag förespråkar när det tvärtom är något jag
>skriver kritiskt om. (Liksom solspeglar som jag tycker är en ganska
>absurd lösning.) Varför?
>Ja, det kommer från olika källor men mest från Ella Carlssons bok
>"Framåt Mars". Läs gärna den så kanske du blir lite mindre skeptisk
>till min artikel. Mycket intressant bok... Jag har iaf läst den.

>Det är nog önsketänkande. Från nästan alla källor jag stött på
>talas det om risken för enformighet, o s v... Verkar inte stå i Ellas
bok. Jfr hennesbeskrivning av hur mycket de hade att göra under
simuleringarna.

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--