[SKRIVA] Re: "Jules Verne saknas"

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 24 Aug 2008 13:33:07 +0200

On Fri, 22 Aug 2008 13:56:35 +0200 (CEST), "ahrvid@xxxxxxxxxxxx"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:
>   Ett problem, skulle jag vilja påstå, är att Verne nog snarare bör ses
> som en
> vuxenförfattare!

Hm jag har inte läst så mycket Verne, men brukar han inte stå på
ungdomsavdelningen på biblioteken?

Det blir lätt så för "äventyrsförfattare". Det är förstås då de
förkortade utgåvorna som du talade om. På sin tid var han nog en
ungdomsförfattare. Till exempel Defoe och Robinson Crusoe (hur det nu
stavas?) ses väl nu som ungdomsförfattare (i förkortade utgåvor) men han
var i hög grad en vuxenförfattare.

Anser jag hur som helst.
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :