[SKRIVA] Intelligenta datorer?

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 19 Aug 2008 20:47:59 +0200 (CEST)

DN hade i söndags ett uppslag om Artificiell Inteligens (AI), "En vacker dag
blir datorn smartare än vi":

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=817019&rss=597

Det lär nog fröja ett tag innan vi får "intelligenta" datorer (som, typ, HAL i
"2001"), åtminstone några decennier. Men omöjligt är det inte. En del forskare
hoppas på att nanorobotar sklal kunna gå in och läsa av mänskliga hjärnor och
sedan kopiera dem. Andra hoppas på program med inbyggd darwinistisk kod, som
steg för steg gör sig själva intelligentare. Eller så tror en del att AI kan
dyka upp spontant, bara ett system blir tillräckligt komlicerat (t ex att
Google en dag plötsligt skulle vakna upp och säga "Ledsen, Dave, men jag kan
inte göra det där...").
  Personligen tror jag att bästa hoppet för riktigt AI är programvara och
specielkretsar som på konstlad väg emulerar s k neurala nätverk. Där har mycket
hänt de sista åren.