[SKRIVA] Re: Ett PR geni

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 22 Apr 2010 13:42:49 +0200

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Ahrvid analyserar då och då Jan Guillou här på Skriva-listan och resultatet
> brukar hamna i linje med vad Jannes mamma har sagt: att sonen hittar på,
> bygger myter om sig själv. Nu kan man faktiskt betrakta fenomenet Jan - för
> han är otvivelaktigt ett fenomen - ur andra aspekter. Han är ingen jättebra
> författare, men han är inte urdålig heller. Jag har inte läst mycket av
> honom men tycker mig se att han är en hyfsad författare i genren pojkböcker
> för vuxna, fast det kanske är fel.
  Jag tycker att Guillou är en mycket bättre stilist än han oftast får "credit"
för. Han har en mycket speciell stil, men den är behärskad och konsekvent
genomförd och lyckas alldeles uppenbarligen fånga in miljoner läsare.
  Sedan kan man diskutera hans diskutabla politiska åsikter, och hans oförmåga
att alltid hålla sig till sanningen. Men det berör inte hans kvaliteter som
*skönlitterär* författare. (Hans politiska åsikter delar jag oftast inte, och
hans förmåga att hålla sig till sanningen har jag allvarliga invändningar mot.)

> Jag har bara sett det första avsnittet av den filmatiserade versionen av
> Arn. Har ingen tidsstjälande TV (fick nog under mina år i branschen) men
> råkade vara i Stockholm hos min svåger när avsnittet sändes. Den var dålig
> på gränsen till usel. Gav ingen mersmak. Tyvärr, eftersom det var ett första
> svenskt försök att göra en superfilm à la H. Ändå innehöll första delen
> scener som borde ha varit tämligen enkla att filma.
  Jag har iaf slötittat på alla Arn-avsnitt som gått hittills på TV4.
  Och de är verkligen usla. Rörig handling, hoppigt. Skådisarna är stela pinnar
(de är alla mycket bättre än de får chansen att visa). Jag tycker inte att det
finns något "spår" i handlingen (hur obefintlig den än är) som engagerar. Och
jag är fascinerad över att *engelskan* erövrat världen redan på tidig
medeltid...
  (Stieg Larssons Millennium-avsnitt som samtidigt går på SVT är däremot oftast
oväntat bra. Det är bra stories, bra filmade och regisserade. Lisbeth Salander
slår fullständig knockout på riddare Arn.)

> En annan god vän, bosatt i rikets tredje stad, och som har ägnat sitt liv åt
> film sa nyligen till mig att våra (in)hemska filmmakare tycks ha svårast att
> 1.) hitta naturliga barnskådespelare 2.) ge barnskådespelare regi.
  Där var ju Olle Hellbom väldigt bra. Det han gjorde med Astrid Lindgrens
böcker hör till det bästa i svensk barnfilm. Men det var ett bra tag sedan...

> Bråkiga Berra, uppväckt ur Teknikmagasinets sarkofag
  Kul att se litet "Berra bråkar" igen...

Messenger i mobilen!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-messenger-wap/default.aspx-----