[SKRIVA] Ang: Re: Planetary Radio i stockholmsetern

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 28 Aug 2008 13:09:52 +0200 (CEST)

Från: anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx
>Hm. Jag har inte fått in det. Någon som kan berätta mer om vad Planetary
Radio och Planetary Society är?
> (Jag förmodar att det är en rymdförening.)
  Japp, det är en rymdförening, baserad i USA och grundad av bl a Carl Sagan.
  Planetary Society stödjer rymdforskning och människans fortsatta närvaro i
rymden.
  Man har en hemsida på:

  http://www.planetary.org/home/

  Jag noterar att Planetary Radio har sänt varje natt över Stockholm
(någonstans mellan 91 och 92 MHz som sagt) denna vecka. Stationen hörs svagt
(iaf över Södermalm) och det kan vara någon närradioförening som låter
sändningarna gå ut. Men den som inte kan höra det behöver inte misströsta. Det
finns arkiv på program i MP3 som man kan nå via:

  http://www.planetary.org/radio/

  Programmet i natt hade en hel del om Mars, och sände en upptagning från
kontrollrummet när sonden Phoenix mjuklandade på planeten. (Vilket skedde
tidigare i somras. Alla program är repriser från USA, och har gått där 1-2
månader tidigare.)