[PWC-MEDIA] Persbericht Nieuwe hoorcolleges online: 'Hoe kan ik kiezen?'

  • From: Yvette Nelen <Y.Nelen@xxxxxx>
  • To: Yvette Nelen <Y.Nelen@xxxxxx>, Esther de Man <e.deman@xxxxxx>
  • Date: Fri, 3 Feb 2012 12:26:12 +0000

Human en de Universiteit voor Humanistiek presenteren:

Nieuwe hoorcolleges online: Hoe kan ik kiezen?

Keuzestress. Niet voor niets is het een modewoord. De vrijheid om te kiezen is
soms een last, want we vinden het heel belangrijk om de goede keuzes te maken.
HUMAN en de Universiteit voor Humanistiek hebben een nieuwe serie hoorcolleges
online staan: 'Hoe kan ik kiezen?' Een filosofisch inkijkje in onze ‘kiespijn’
van hoogleraren Joachim Duyndam, Joep Dohmen en Harry Kunneman.

De vraag 'Hoe kan ik kiezen?' lijkt op alle vlakken van het leven van
toepassing. Welke studie kies ik? Wil ik kinderen? Stuur ik mijn zoon naar een
'witte' of een 'zwarte' school? Als mijn schoonmoeder te oud wordt om alleen
thuis te wonen, mag ze dan bij ons intrekken? Advies omtrent keuzestress is
meer dan welkom.

In deze hoorcolleges online-serie geven Joachim Duyndam, Joep Dohmen en Harry
Kunneman, alle drie hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek, hun visie
op kiezen. Vanuit een filosofisch perspectief bespreken ze de haken en ogen die
er zitten aan het maken van keuzes. Wanneer is een keuze van jezelf? Hoe
dwingend is ons idee te moeten kiezen eigenlijk? Hebben we voldoende aandacht
voor dat wat ons kiest?

De serie 'Hoe kan ik kiezen?' bestaat uit drie delen:
1: Wat wil ik eigenlijk?
Het eerste college wordt gegeven door Socrates-hoogleraar filosofie aan de
Universiteit voor Humanistiek, prof.dr. Joachim Duyndam. Hij gaat in op de rol
van 'de wil' in het kiezen. Ook legt hij uit hoe voorbeeldfiguren ons kunnen
inspireren om autonome keuzes te maken.

2: Levenskunst tegen de kiespijn
In dit college ontleedt hoogleraar wijsgerige en praktijkgerichte ethiek Joep
Dohmen het filosofische verleden van de keuzestress. Hij beschrijft het
ontstaan van onze moderne keuzemaatschappij en zet kritische kanttekeningen bij
het idee dat als we kiezen, onze kansen en mogelijkheden ongekend zijn. Dohmen
gaat in op vragen als: Wat is de moraal van het kiezen? Wat zijn moderne
antwoorden van filosofen? Hoe kun je gelukkig worden?

3: Wat kiest mij?
In dit derde en laatste college zet hoogleraar sociale en politieke theorie
Harry Kunneman vraagtekens bij de nadruk die op kiezen wordt gelegd. Moeten we
niet meer aandacht besteden aan dat wat ons kiest? En vooral ook aan wat we
niet kunnen kiezen.
Beluister de opnames op
www.human.nl/hoekanikkiezen<http://www.human.nl/hoekanikkiezen> en
www.uvh.nl/hoorcolleges<http://www.uvh.nl/hoorcolleges>

Yvette Nelen |communicatieadviseur |Universiteit voor Humanistiek | T
030-2390167 | M 06-30400067 | www.uvh.nl<http://www.uvh.nl/>

Aanwezig ma, di, wo, en do (tot 13 uur)

Postadres: Postbus 797, 3500 AT, Utrecht

Bezoekadres: Kromme Nieuwegracht 29, 3512 HD, Utrecht