[pedijatrija] Ugovaranje,2013.god.

  • From: Đurđa Španović <djurdja.spanovic@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <pedijatrija@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 3 Jan 2013 00:27:19 +0100

Cijenjene kolegice i kolege,
naši pokazatelji rada ( objektivni i subjektivni ) zorno govore koliko
kvalitetno  mi specijalisti pedijatri u PZZ zbrinjavamo  naše pacijente .
Već sada ostvarujemo ciljeve kojima HZZO teži ,a  to je odterećenje bolnica -
mali broj upućivanja u SKZ,  broj hospitalizacija te propisivanje antibiotika i
ostalo uz ekonomsku isplativost.
Ima tu još puno onog rada koji  je nevidljiv  , a svi  znaju da on vrijedi i
puno više.
Sa prosjekom od oko 30 godina radnog staža mi liječimo ne samo znanjem nego i
iskustvom koje je nemjerljivo i neprocjenjivo.
Djeca su najosjetljiviji pacijenti , najteži za zdravstveno  zbrinjavanje , ali
je i rad sa njima privilegija.
Demografski podaci pokazuju značajan pad  nataliteta, pa je logično da
pronatalitetna politika i prioriteti društva moraju biti usmjereni na skrb za
djecu , a osobito  na njihovo zdravlje  i zdravstvenu zaštitu .
Strategija razvoja zdravstva RH u prioritete izdvaja prevenciju, pa se očekuje
da se postojeći preventivni rad zaštiti i  unaprijedi .
Mjerodavnima smo se obraćali sa željom da se već jednom prepozna specifičnost
pedijatrijske djelatnosti na primarnoj razini ( osobito vrijednost preventivnog
- savjetovališnog rada , ali i pristup bolesnom djetetu ) i da se primjereno
vrednuje ( pa i drugačije u odnosu na druge djelatnosti u PZZ ). Naglašavali
smo dostignutu razinu zdravstvene zaštite djece , visoki cjepni obuhvat,
redovite sistematske preglede, provođenje kontinuiranog savjetovališnog rada,
ali i tražili smanjenje čekanja na pregled na medicinski prihvatljivo vrijeme
kao i primjerene uvjete rada zdravstvenih radnika.
Istina je da se suradnja s HZZO nije  mjerila argumentima i uvažavanjem stavova
donesenih na sastancima HDPSP , dapače stavio se pod znak pitanja legitimitet
odluka HDPSP i mene osobno. Očito je bilo da će se kompromis  teško postići.
Dijalog ne znači  ako se iznesu suprotna mišljenja nego je možebitni put ka
sporazumijevanju  ( no ne i nalaženje sporazuma ). Ugovorne odluke ne donosimo
mi kao ravnopravni subjekt  i do sada je utjecaj na njih bio zanemariv iako je
privid drugačiji.
Problemi među nama su nastali kad smo dopustili  da nas se razjedini  , pa
možda i izmanipulira  oko Prijedloga za novi model ugovaranja u zdravstvenoj
zaštiti predškolske djece iz obveznog zdravstvenog osiguranja.
Naravno da je poželjno različito promišljanje kao  demokratski  način iznošenja
mišljenja , ali nakon rasprave treba donijeti zajednički stav kako ne bismo pri
pregovorima zbunjivali sugovornike suprotne strane. To je univerzalni način
djelovanja i nije vezan za političke i ine sisteme.
Budući da smo se do sada , svih ovih godina,  dogovarali oko jedinstvenog
istupa i djelovali  kao homogena skupina ( što neke djelatnosti u PZZ baš i
nisu )  zatečena sam ovakvim razvojem događanja. Pri tome ne dvojim da su
namjere svih nas bile dobre, ali se prijedlog nije činio razložnim. Ne mogu
prihvatiti optužbu da sam bilo koga prozivala neprimjerenim imenima i da je
moje djelovanje usmjereno protiv interesa primarnih pedijatara. Uvijek zastupam
isključivo naše interese u cilju zdravstvene zaštite djece , a temeljem odluka
donesenih na sastancima HDPSP , pa ako je to grijeh ili nije ispravno  onda sam
kriva.
Istina je da sam uvijek :
- zagovarala model zdravstvene skrbi gdje je pedijatar nositelj zdravstvene
zaštite  za djecu na primarnoj razini i argumentirano se suprotstavljala svima
koji misle drugačije osobito  nekim liječnicima obiteljske medicine
- odlučno sam odbijala da se  naše HDPSP raspustiti ili/i pretvoriti u sekciju
drugog društva , jer znam da nitko ne može bolje od nas samih znati i zastupati
naše probleme .
Napis o meni  na  našoj listi je krajnje uvredljiv i neistinit, a duboko sam
nesretna što sam  ga prisiljena  pojašnjavati.
Daljnji razvoj događanja , protekla dva mjeseca,  pokazuje da se suprotna
strana potrudila iskoristiti naše nesporazume i zaključiti razgovore na  način
koji ( prema mojem mišljenju ) nama nije prihvatljiv ,jer :
-ne vrednuje preventivni rad ( pretvara ga u DTP, a on je niz mjera )
-teško je nedostiživ postotak varijabilnog rada /DTP/ osobito za vrijeme
bolovanja i godišnjih odmora
- popis postupaka nije primjeren za primarnu pedijatriju
- vrijednost koeficijenta pojedinih postupaka u usporedbi s drugim
djelatnostima , za isti rad,  je puno manja ( npr. sistematski pregledi ,
cijepljenje ) ,
a o mogućnosti dohodovanja na godišnjoj razini da ni ne govorim  ( do 40 000 kn
manje u pedijatriji ).
Što će se dogoditi sa popunjavanjem Mreže kad pacijent bude tako malo vrijedio
i kada će biti važnije učinit neki postupak ( kao npr. isprati uho) nego znanje
koje je potrebno za postaviti pravodobnu, ispravnu dijagnozu i provesti
adekvatno liječenje.
Da ne govorimo o nepostojećoj košarici usluga.
Budući da još ne znamo krajnji ishod i odluku HZZO treba pričekati koji dan i
vidjeti da li je došlo do izmjene zadnjeg Prijedloga.
Zdravstvena zaštita djece mora se odvijati  uz primjernu valorizaciju rada i
mogućnost dohodovanja  ( standardnog i maksimalnog tima ) jednaku za sve
djelatnosti u PZZ.
Ako smijem,  apeliram na sve da ne odustaju lako od dogovora i usaglašavanja
stavova unutar nas samih , da nema mjesta vrijeđanju i da treba smoći snage za
oprost te izvući najbolje što se još može.Griješili smo, griješit ćemo , pa i
to je ljudski, bitna je namjera. Pokažimo da mi to možemo sami i da nam ne
trebaju drugi iako nam nakon svega sigurno neće biti lako.
No logično je da djelovanje naših predstavnika u MZ,HLK, HZZO mora biti
transparentno te pravovremeno dano na uvid i razmatranje članovima.
Vjerujem da su sve naše inicijative bile u želji za boljitkom i da je
razumljivo da želimo sudjelovati u kreiranju i donašanju odluka koje su od
našeg stručnog i egzistencijalnog interesa.

Đurđa Španović