[SJABBAT SJALOM] Parasjat Behar

  • From: Avraham Roos <avrahamroos@xxxxxxxxx>
  • To: parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 13 May 2011 03:22:56 -0700

Sjabbat Parasjat Behar

14/5/2011 10 Iyar 5771

Allereerst alvast mijn excuses aan ieder die zich niet kan vinden in wat ik nu ga schrijven. Ook een verzoek aan alle Nederlandse lezers die zich prima voelen in Nederland;  sla deze week mijn parasja alsjeblieft over, het is niet voor u…

In de parasja van deze week lezen we over de heiligheid van het land Israel. We lezen over het Sjmitta jaar, elk zevende jaar waarop we het land braak moeten laten liggen om het zo weer tot volle kracht te laten komen en over het Joweel jaar (Jubel jaar), het vijftigste jaar waarop al het grond terugkeert naar de oorspronkelijke eigenaars. Zo lezen we "Ieder moet dan terugkeren naar zijn eigen grondbezit en ieder moet weer in zijn eigen familie terugkomen."

Het gaat hier bijvoorbeeld om een familie die in geldnood kwam en daarom hun velden moesten verkopen. Ze zullen maximal 49 jaar gedwongen worden om niet op hun eigen velden te wonen. Daarna, in het 50e jaar, keren deze velden automatisch terug in hun bezit en keren ze terug naar hun eigen huis. Een zeer bijzondere regeling welke we in geen enkele andere kultuur terug vinden.

Misschien geeft dit te denken voor al die Joden die in het buitenland wonen omdat de Romeinen het Joodse Volk daarnaar toe verbannen hebben. Ze verlieten het land Israel tegen hun wil maar nu ze de mogelijkheid hebben om terug te keren (na veel langer dan 50 jaar) doen ze dit niet. Ze komen niet terug naar huis, naar hun eigen familie.

En we kunnen niet echt zeggen dat de situatie in Nederland zo geweldig is. Ik vind het bloedstollend hoe Nederlandse Joden niet inzien dat de situatie langzamerhand steeds slechter wordt. Is dit alleen te zien vanuit Israel? Zien Nederlandse Joden echt niet wat er gaande is. Met oogkleppen op lopen ze rond terwijl de omstandigheden langzaam slechter worden.

Toen ik nog in Nederland woonde konden jongeren gewoon 's avonds de stad in met keppel op. Dat deden we haast iedere motsaee sjabbat. We liepen rond op het Leidseplein en gingen naar bars en bioscoop zonder ons ooit maar bang te voelen. Tijdens mijn laatste bezoek in Nederland keek ik zelfs met pet schuchtig om mij heen. In de tram vroeg de chauffeur aan de mensen wat door te lopen naar achteren maar de meesten reageerden niet daar ze geen Nederlands spraken. Ik werd "Jood!" nageroepen op een van de grachten en voelde me pas rustig toen ik weer terug kwam naar Amstelveen.

Toen ik nog in Nederland woonde hoefde je je niet te schamen voor een Keppel en kon je ook rustig solliciteren voor een openbare functie zelfs al was je dati. Tegenwoordig MAG je geen Keppel meer dragen als je een openbare functie wilt betrekken want dat is een religieus teken en die mogen niet gedragen worden. "Ja" zeggen de Nederlandse Joden, "maar een Christen mag ook geen kruisje dragen!" Inderdaad. Maar een religieuze Christen zonder kruisje blijft religieus. Is een Dati Jood die zijn keppel afzet omdat hij anders niet kan werken nog steeds dati?  Misschien wel! Maar de belangrijkere vraag is: Wie wil er wonen in een land waar je je Keppel MOET afzetten om je werk te kunnen doen?

Toen ik nog in Nederland woonde kon je gewoon kosjer vlees kopen. En nu mogen we dus ook al niet meer kosjer slachten. Vind ik toch wel raar dat alle Nederlandse Joden  hierdoor zo verrast zijn. Ik zag dit al jaren geleden aankomen en heb mijn ouders gewaarschuwd dat vanwege de Moslim haat de Joden uiteindelijk het dupe zullen worden betreffende het kosjer slachten. "Nee," zeggen de Joodse Nederlanders, "dat is niet vanwege de Moslim haat. Dat zijn de dieren liefhebbers die dit doorzetten" Onzin natuurlijk. Want men begint nu ook al te praten over het wel of niet wettig zijn van de besnijdenis. Heeft dat ook met dieren te maken?! Verdedig je land maar, wees maar patriotisch. Ik juigde ook voor het Oranje team tijdens de Mondiaal, hoor. Maar sluit alsjelieft je open niet voor wat er om je heen plaatsvindt.

Wist u dat de eerste steen al door het raam van een Kosjere slager is gegooid ? Als je daar Nederlanders over vraagt wuiven ze het weg. Niks aan de hand. Baldadigheden. Niet overdrijven. Is maar EEN winkel. (Ja, hoeveel kosjere slagers zijn er? Hoeveel PROCENT van de kosjere slagers zijn er belaagd?) Ach ja, waar wachten jullie op? Een Kristallnacht? Wanneer begint het te serieus te worden?

Nee ik zeg niet dat Nederland Nazi Duitsland is. Ik denk ook niet dat morgen de eerste treinen vanaf Station Zuid gaan vertrekken. Ik ben er zelfs vrij zeker van dat dergelijke gruwelen niet nog eens voor zullen komen. Maar ik weet wel dat IK niet zou willen wonen in een land waar het langzaam aan steeds moeilijker wordt om als dati Jood te leven! Waar je je Jodendom moet verstoppen. Waar je voorzichtig moet zijn hoe je je als Jood profileert. Waar scholen en sjoels met Politie beschermd moeten worden. Waar je geen kosjer vlees meer kunt kopen  en waar je je nu serieus moet afvragen of je kleinkinderen nog wel besneden mogen worden.

Jehudi! Keer terug naar je familie. Kom terug naar huis. "Dan gaat hij in het Jowel jaar vrij uit, hij en met hem zijn kinderen" (25:54)

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

--
"When one teaches, two learn"
 Robert Heinlein (American science-fiction writer,1907-1988)