[espeak-bg] Няколко въпроса за обсъждане

  • From: Kostadin Kolev <kostadin.kolev1985@xxxxxxxxx>
  • To: espeak-bg@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 16 Dec 2011 22:30:14 +0200

Здравейте,

Отдавна не сме писали тук, та реших да драсна едно писъмце, в което да поставя за обсъждане няколко въпроса:

1. Забелязали ли сте, че при четене с NVDA и вградения в нея eSpeak при режим на четене "say all", понякога NVDA издава звука си за грешка? И в повечето случаи, в такъв момент ми се струва че NVDA пропуска малка част от четения текст (но в последното не съм 100% сигурен). При четене на същия текст ръчно (със стрелка надолу), такъв проблем няма. При четене със SpeechLab такъв проблем няма. Не съм тествал обаче дали това се получава и при четене със SAPI5 варианта на eSpeak. Това се случва независимо дали се чете английски или български текст. По-скоро мисля че проблема е в eSpeak драйвера за NVDA, но не съм 100% сигурен и затова поставям въпроса и пред вас. Трябва да се опитаме да разберем кой е виновника за тези грешки, и базирайки се на откритията си по въпроса, ще видим към кого ще се обърнем да докладваме проблема (дали към разработчиците на NVDA, или към разработчика на eSpeak).

2. На моменти тия съкращения в eSpeak са доста досадни. В смисъл: правилата са такива, че синтезатора не се съобразява дали съкращението има точка в края си или не (примерно за "година" - "г." ще го прочете като "година", дори и да няма точка накрая). Също така не се съобразява дали съкращението е написано с малки или големи букви (примерно "ет." го произнася правилно като "етаж", но същото важи и ако е с главни букви и без точка накрая - "ЕТ", което в нередки случаи пак се счита за съкращение, но не за "етаж", а за "едноличен търговец", но eSpeak си го чете пак като "етаж"). Не може ли да се направи така, че eSpeak да се съобразява с това дали съкращението е с малки или главни букви и дали има точка накрая?

3. Новина: ако не знаете, да ви уведомя, че от версия 1.46 на eSpeak, българския глас вече е включен в официалната стабилна дистрибуция на синтезатора, като дори е изкаран от категория "тест" и е вече в основната категория с гласове. Това означава, че всички приложения и операционни системи, които ползват eSpeak, но само негови стабилни издания, вече ще включват и българския глас. Това означава от своя страна, че в тези случаи ние ще можем да ползваме българския глас в eSpeak в тези приложения и операционни системи, ако те ползват версия 1.46 на eSpeak Пример за евентуално облагодетелстване за нас от това ще е в Линукс, ако хората които правят Линукс дистрибуциите (и конкретно - вариантите им за незрящи) благоволят да включат eSpeak 1.46 в следващата дистрибуция на Линукс за незрящи (примерно Vinux).

Ами, май това е засега от мен.

Поздрави,
Коста
poluchavate tozi e-mail, zashtoto ste chast ot poshtenskia spisak eSpeak-bg.
Za da izpratite pismo do tozi spisak izpratete e-mail na:
espeak-bg@xxxxxxxxxxxxx
za poveche informacia za tozi spisak, za da se zapishete ili otpishete,
posetete: //www.freelists.org/list/espeak-bg