[artbox] ПОКАНА | изложба "Нещата от живота" | проф. Георги Чапкънов

  • From: "Petra Dimitrova" <petra@xxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: artbox@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 21 Jul 2014 14:55:59 +0300 (EEST)

Галерия „Графит” – Варна с подкрепата на МТЕЛ
представят
НЕЩАТА ОТ ЖИВОТА
проф. ГЕОРГИ ЧАПКЪНОВ - ЧАПА
Юбилейна изложба с малка пластика, рисунки, живопис и графика

Пресконференция | 23.07. | 11:30 часа
Вернисаж  | 23.07. | 18:30 часа | Варна, бул. „Княз Борис І” 65

Георги Чапкънов - Чапа е художник създател на един богат, нов свят, който
извлича от динамиката на реалността онова, което за хората ще остане като
художествена стойност в бъдещето. Всички негови пластики, от ювелирните
миниатюрни портрети, плакетите и малките пластики (и разбира се
монументалните му творби, сред които най-известните са Св. София,
паметника на Радой Ралин, на Петко и Пенчо Славейкови, Хитър Петър и много
др.), са създадени от съприкосновението на неговите пръсти и длани с една
мъртва материя, каквато е металът, гипсът, восъкът. Те носят тайнството на
неговото умение не само да ги моделира, но им да им вдъхне живот. Неговите
приумици, родени от “нещата в живота” са израз на житейската му мъдрост и
са заредени с положителната енергия на усмивката, на усещането за победата
на доброто над злото, на красивото над грозното.

Пламена Димитрова – Рачева
Изкуствовед

Аз съм добруджанец. За мен това е много важно. Просто тази територия на
България има своеобразен, незаменим с нищо чар и не се учудвам защо Йордан
Йовков напусна Балкана, също много красив край и предпочете да остане в
Добруджа…
От опита който имам в съприкосновението със съвременните търсения съзрях,
поне за мен е така, че има недотам видени и недотам изследвани ъгли в
изкуството по  отношение на по-прости неща – например жеста.  Той внася в
творбата магичност, обогатява едно състояние и го извежда на друго ниво.
Творческите търсения, валидни за съвременните насоки на българската
скулптура, се изразяват не само и не толкова в промените засегнали
формално-стилистичните задачи, а по-скоро в мисленето на художника, или
казано по друг начин – в онези трудно обясними пластове на интелектуалния,
интуитивния и емоционален капацитет на твореца … в самостоятелното
тълкуване на идеята на творбата и в отстояването на най-адекватната й
форма, оживена от рисковете на експеримента.

Из интервю на Георги Чапкънов, 1988 г.

Изложбата се осъществява и с подкрепата на Хотел & СПА Азалия и Домейн Бояр.

Пълният текст на Пламена Димитрова – Рачева е приложен заедно с текста на
интервюто.

Петра Димитрова
Мениджър
Галерия Графит