[vbs2] Re: [vbs2] Lektion 11 A med ändring på småbild erna från Åsa

  • From: YRJA på VBScript.dk <yrja@xxxxxxxxxxx>
  • To: <vbs2@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 28 Dec 2008 20:41:01 +0100

Hej Åsa!

Titta på bilderna här:

Här är översta kanten/öronen på vargen i höjd med tomtens mage.

På den här bilden där föntret minskats så är överkanten/öronen i höjd med
tomtens näsa.

Detta visar att bilden inte ligger fast på en bestämd position.
Det vi vill är att du placerar bilden så att den ALLTID hamnar på asmma ställe
i förhållande till tabellen/övrigt innehåll.
Om du från början vill att bilden ska ligga halvvägs ner på tabellens BILD så
måste det se ut så även om någon byter ut din blild mot en av annat format.
Och kanske ändrar på ramar,padding och spacing i tabellen.
DÅ får man en stationery som kan användas med vilka bilder som helst och ändå
få samma utseende.

Kolla noga på bild 3 här:

Det röda är den top-position lilla bilden har.
Denna top-position består av den blåa marginalen+ yttre tabellens vita ram +
cellspacing mellan yttre tabell och inre tabell + inre tabellens vita ram +
ungefär 70% av bildens höjd
Det är alla dom här värdena som utgör lilla bildens top-position och dom
behöver då finnas med i en formel i scriptet för att alltid placera den exakt
på samma ställe.

:-)

Hoppas nu att du kan använda det här även på uppgift 11B där jag också påpekat
småbildernas position.

/YRJA

JPEG image

JPEG image