[u35kbh] Oplysninger til udlændinge

  • From: David Christiansen <david@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: u35kbh@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 3 Sep 2009 21:33:10 +0200

Hej alle

Som Viðir skrev i referatet fra mødet i sidste uge, har jeg gået lidt
i det sidste og tænkt på et projekt.

Jeg har oplevet, at mange indvandrere, som har fået arbejde i Danmark,
ikke kender meget til arbejdsmarkedets basale spilleregler.  Dermed
får nogle af os værre arbejdsforhold og lavere løn, end vi ellers
kunne få, hvilket i sidste ende kan bidrage til, at alles
arbejdsforhold forringes.

Som ikke-dansk-talende er det ret svært at sætte sig ind i, hvordan
tingene fungerer her.  Jeg vidste ikke, at de fleste IT-arbejdere får
mindst 6 ugers ferie om året, at gennemsnitsløn er, hvad den er, og at
man skal være medlem af en A-kasse for at kunne være dækket i tilfælde
af, at man bliver fyret.  Så lærte jeg dansk, begyndte at læse avisen,
og blev klogere.  Men der var et par år, hvor jeg arbejdede for en for
lav løn og uden nok ferie.

Jeg kender også andre, som er eller har været i samme situation.  Hvis
der var en lille bog eller brochure på engelsk,  om hvordan
arbejdsmarkedet fungerer i DK, ville det være til stor nytte for
udenlandske IT-arbejdere.  Måske fik man også medlemmer ud af det.
Hvis den bliver lavet på den rigtige måde, kunne man også bare klippe
IT-delene ud og erstatte dem med noget andet og anvende den i andre
fagforeninger.  Evt. kunne udlændinge, som har fået
opholdstilladelser, også få den fra en eller anden myndighed, men det
bliver sværere.

Jeg er begyndt på en tekst selv, men jeg skal nok have en eller to
danskere til at læse den igennem for at være sikker på, at jeg har
forstået det hele rigtigt, og at jeg ikke glemmer noget vigtigt.
Indtil videre har jeg tænkt, at man skulle dække:
1. Overenskomstsystemet - hvad betyder "overenskomst", systemets
historie, statens rolle, fagforeningens rolle
2. Arbejdstagerens juridiske rettigheder (kontrakt, ferieloven, barsel, osv)
3. Hvordan man får statistikker over løn, feriedage, muligheder for
efteruddannelse, pension, o.l.
4. Beskrivelse af en række begreber og deres betydning på dansk.  Fx
har "ferie" meget anderledes betydning i DK end i USA
5. A-kasser og dagpenge
6. Evt. andet vigtigt, som jeg glemmer her

Jeg regner ikke med, at det ville kræve så meget tid af andre end mig
selv, medmindre der er nogen, der er meget god til at lave tryk-layout
:)

Hvad synes I andre om idéen som en del af U35-programmet i år?

-David