[smartdoctor] Re: VJESNIK 13-04-2012

  • From: Zrinko Karlović <zrinko.karlovic@xxxxxxxxx>
  • To: smartdoctor@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 15 Apr 2012 13:50:29 +0200

Samo uvijek ostaje činjenica da je to anketa o nečijim stavovima, i uvijek
ostaje argument da su takve jednostrane ankete subjektivne, pristrane.

A oni barataju brojkama, x liječnika napisalo je xx uputnica koje su
koštale xxx kuna od čega je bilo xxxx skupih pretraga, a sve te uputnice
imaju svoj potpis liječnika obiteljske medicine.  I na njima ne stoji
podatak, pa se ne može dokazati ni analizirati, da su napisane na traženje
bolničkih kolega.

Isto tako je dvojbena i analiza potrebnih odnosno nepotrebnih pretraga.
Neke pretrage s negativnim rezultatom su neophodne jer se bez njih ne može
isključiti pojedina dijagnoza (za čije postojanje postoji osnovana sumnja),
pa usporedba samo po tom kriteriju nije pouzdana, a i opet ne objašnjava
jesmo li pretragu indicirali mi ili "oni".

Napokon, čak i kad bismo uspoređivali pretrage rađene ambulantno i
bolnički, odnosno koja su pretrage imale više pozitivnih nalaza, niti svaki
pozitivan nalaz ne pokazuje potrebnost pretrage.  Možete npr nekome snimati
svakog drugog dana koljeno i ako on ima tešku artrozu dobit ćete hrpu
pozitivnih nalaza kao i ako nekome s metastazama svaki tjedan vadite
tumorske markere, ali ponašate li se vi prema tome stručno i racionalno?
Za takvu ocjenu nikakvo prebrojavanje nije dovoljno, previše je parametara
koji se mogu navući na jednu ili drugu stranu, osim ako neovisni stručnjaci
ne uzmu određeni broj randomiziranih pacijenata i analiziraju svaku
indikaciju, datum i rezultat pretrage.  A za to je vrlo malo vjerojatnosti
da će se dogoditi, između ostalog i što je tehnički gotovo neizvodivo, što
bi previše koštalo a premalo je interesa i želje da se dođe do prevog
odgovora, jer čak i kad bi se pokazalo da smo mi krivci i nesposobni, opet
bi netko gore mogao biti proglašen krivim što je organizirao službu u kojoj
se to dogodilo, netko je kriv što nas nije dobro educirao itd.  Da i ne
govorim koliki bi im strah bio da se krivac pokaže na drugoj strani.

JPEG image