[smartdoctor] INDEX.HR 28-08-2012

  • From: Leonardo Bressan <ordinacija.dr.leonardo.bressan@xxxxxxxxx>
  • To: smartdoctor@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 29 Aug 2012 11:08:00 +0200

Zaštoobični građani u Hrvatskoj moraju prvo pobijediti sustav da bi mogli
pobijediti bolest ?
[image: Zašto obični građani u Hrvatskoj moraju prvo pobijediti sustav da
bi mogli pobijediti bolest?]

Foto: Tomislav Kristo / Cropix

IME Borisa Šprema dobro je poznato hrvatskoj javnosti. Ime Snježane Ćosić
baš i nije. Za muke i bolest Borisa Šprema znaju svi. Za muke i bolest
Snježane Ćosić znaju liječnici, njena obitelj, prijatelji i brojni dobri
ljudi koji koji joj svesrdno daju podršku da napokon ozdravi, ali to je to.
To je sve što ona ima, i vrijeme je da se to promijeni.

Postoji jedna institucija koja zna i za Borisa Šprema i za Snježanu Ćosić,
ali njihova imena za tu instituciju očito nemaju jednaku težinu. Riječ je o
Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (HZZO), koji je na prijedlog
liječničkog konzilija za predsjednika Sabora odobrio odlazak i troškove
dijagnostike i obrade u SAD-u. I neka je. Ipak je u pitanju, kako kažu u
HZZO-u, "uobičajena praksa s obzirom na tip i fazu bolesti". Tako će
gospodin Šprem liječenje od multiplog mijeloma nastaviti u MD Anderson
Cancer Centeru u Houstonu, jer se takav tip liječenja u Hrvatskoj ne može
provesti.

*Jednaki i jednakiji*

Međutim, kada se sagleda slučaj Snježane Ćosić, logično se nameće pitanje
je li HZZO-ovo financiranje liječenja u inozemstvu zaista standardna praksa
s obzirom na tip i fazu bolesti ili je u pitanju standardna praksa za
visoke državne dužnosnike? Snježana Ćosić je 26-godišnja djevojka koja nije
visoka državna dužnosnica. Ipak s Borisom Špremom ima jednu zajedničku
stvar - i ona je teško bolesna, a adekvatnu terapiju ne može dobiti u
Hrvatskoj.

Snježani je prije dvije i pol godine dijagnosticiran sarkom žlijezde
slinovnice. Uklonili su joj tumor, sluzne žlijezde i limfe u vratu. Nakon
zračenja, krenula je i na kemoterapiju u KBC Zagreb. No, sarkom se proširio
i na pluća, a moguće je da zahvati i bubreg. Potom je o svom trošku
otputovala u Austriju na nastavak liječenja, ali to je liječenje vrlo
skupo. Snježanini roditelji više ni kreditom nisu mogli pokriti troškove. U
pomoć su donacijama priskočili dobri ljudi, organizirana je i grupa podrške
na Facebooku <http://www.facebook.com/groups/138779279510361/>, ali i dalje
nije bilo dovoljno. HZZO joj je tri puta odbio financirati liječenje u
Austriji.

*"Zar je Špremov život važniji od mog?"*

"Dragi članovi grupe. Mnogi mi šalju poruke u inbox i pitaju kako sam. Da
ne odgovaram svima pojedinačno, evo pišem ovdje da nisam dobro i da sam u
bolnici Rebro i primam transfuziju krvi. I još kad sam vidjela da su Špremu
tako brzo odobrili liječenje u Americi, popizdila sam. ZAR JE NJEGOV ŽIVOT
VAŽNIJI NEGO MOJ ILI BILO KOJE DRUGE MLADE OSOBE ILI DJETETA?! Ja se mučim
2 i pol godine, a njemu starom dedi sve riješili, a da nije ni prstom
maknuo. A još si i sam može platiti liječenje, a ja moram ko neko siroče
skupljat novce kako bi preživjela. I tko ne bi popizdio na to?!", napisala
je Snježana na zidu Facebook grupe osnovane radi podrške.

Index je HZZO upitao zašto Snježani nije odobrio liječenje van Hrvatske,
kada za tim evidentno postoji potreba, i postoji li mogućnost da se ponovno
razmotri njena zamolba? Pitali smo i je li Snježana podigla tužbu protiv
HZZO-a i u kojoj je tužba fazi?  Evo što smo dobili kao odgovor.

*HZZO: "Otišla je u Austriju na svoju ruku, stoga nema refundiranja
troškova"*

*"HZZO se u više navrata već očitovao o slučaju Snježane Ćosić, ne samo u
novinama već i u HRT-ovoj emisiji Život uživo 27. lipnja ove godine u kojoj
je gostovao i zamjenik ravnatelja HZZO-a, prim.dr. Zoran Lončar koji je
podrobno upoznao javnost o konkretnom slučaju gospođe Ćosić. Ukratko ću Vas
podsjetiti o čemu je riječ.

Osiguranica Snježana Ćosić se u dva navrata obratila nadležnoj službi
Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje sa svojim zahtjevom za
financiranje liječenja u inozemstvu i oba zahtjeva su razmotrena u skladu s
zakonskim obvezama Zavoda.

U prvom slučaju gospođa Ćosić je podnijela zahtjev te je prije nego što je
HZZO donio rješenje otišla na liječenje u Austriju, a u drugom slučaju
povjerenstvo HZZO je utvrdilo da je specijalist onkolog KBC Zagreb podnio
prijedlog za liječenje osiguranice u inozemstvu lijekom topotekan bez da je
prethodno proveden postupak kojim se odobrava liječenje navedenim lijekom
preko bolničkog povjerenstva za lijekove KBC Zagreb, koje je taj lijek
moglo nabaviti u Hrvatskoj s obzirom da se on nalazi na listi lijekova čiju
nabavu pokriva Zavod.

Postupak na Upravnom sudu protiv HZZO -a g-đa Snježana Ćosić pokrenula je
zbog zahtjeva za refundaciju troškova za liječenja u inozemstvu. Riječ je o
troškovima liječenja u Austriji koje je g-đa Ćosić sama podmirila. Na
liječenje je otišla na svoju ruku, bez rješenja HZZO-a, te HZZO nije mogao
naknadno podmiriti spomenute troškove.

Snježana Ćosić može podnijeti novi zahtjev HZZO-u za financiranjem njezinog
daljnjeg liječenja u inozemstvu. Pacijenti se na liječenje upućuju na
osnovi vlastitog zahtjeva, na osnovi odgovarajuće medicinske dokumentacije
i obveznog prijedloga za upućivanje na liječenje u inozemstvo koji daje
doktor specijalist ili liječnički konzilij iz referentnog centra
Ministarstva zdravlja nadležnog prema dijagnozi bolesti pacijenta za koju
se predlaže upućivanje na liječenje u inozemstvo, kao i doktor specijalist
ili liječnički konzilij druge ugovorne zdravstvene ustanove u kojoj se
osigurana osoba liječi, s prijedlogom jedne ili više inozemnih zdravstvenih
ustanova koje mogu obaviti traženo liječenje, te nalaza, mišljenja i ocjene
liječničkog povjerenstva Direkcije HZZO-a"*, stoji u odgovoru HZZO.

*Prepuštena birokratima na milost i nemilost*

Drugim riječima, Snježana je trebala čekati da birokrati odrade svoje i
nadati se da će se smilovati. To što bi u međuvremenu možda i umrla da nije
otišla u Austriju, za HZZO nije bitno. Išla je na svoju ruku i refundacije
zbog toga nema. Zahtjev, kažu u HZZO-u, može ponovno poslati, pa ćemo
vidjeti što će biti.

Ali Snježana, unatoč bolesti, ne misli odustati. Svoju sudbinu uzela je u
svoje ruke i prvi put, kada je otišla u Austriju spasiti svoj život, i uzet
će je opet, sad kada kreće u bitku sa sustavom - sa HZZO-om.

*Snježana prvo mora pobijediti sustav kako bi pobijedila bolest*

"Napokon došla doma iz bolnice. Nažalost, nalazi su lošiji nego što su
bili, bolest se i dalje širi... Ovaj tjedan idem u 'lov' na HZZO i stisnuti
ih s medijima da mi financiraju liječenje u Beču... Nakon ovoga sa Špremom,
morati će... Prije su mi uskratili financirati liječenje, na što sam s
obzirom na svoju rijetku bolest imala pravo, ovaj put ne odlazim od tamo
dok mi ne potpišu papir. I zahtjevam da i mene hitno s avionom prevezu u
Beč na liječenje Yondelisom... Ako stalno govore da smo njima svi jednaki,
onda nek to i pokažu...", poručila je večeras na preko Facebooka Snježana
Ćosić.

Nadajmo se da će njen apel ovog puta pasti na plodno tlo i da će odgovorni
zaista pokazati kako ne postoje jednakiji među jednakima. Borisu Špremu
želimo da što prije pobijedi svoju bolest. Snježani Ćosić želimo da što
prije pobijedi sustav, kako bi mogla pobijediti svoju bolest. I da to bude
zadnji takav slučaj, jer u suprotnom "pravedne Hrvatske" neće biti.