[slikom] Taster delete i brisanje

  • From: "Gradimir Kragic" <bastono@xxxxxxxx>
  • To: "Lista SliKom" <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Nov 2010 22:19:03 +0100

    Zdravo svima,

    Evo jednog teksta za početnike o upotrebi tastera "delete" ili o dijalogu,
izbriši. Tekst je iz priručnika za rad na kompjuteru koji je u fazi izrade.

Naslov: Potvrđivanje brisanja.
Status teksta: U obradi.
Nivo: Početni.
Oblast: Fascikle, datoteke, prečice na desktopu.

    Brisanje neke stavke na desktopu, fascikle i datoteke se radi  tasterom
"delete". Nekako svi naučimo da brisanje radimo tako što pritisnemo  taster
"delete", pa još jednom "enter" za potvrdu. Znamo da se izbrisana  fascikla ili
datoteka mogu vratiti u predhodno stanje, to jest da tako možemo  poništiti
brisanje.

    Kao napredno znanje mnogi misle da su ga usvojili ako znaju komandu:
"Shift+delete", pa "enter" za potvrdu, to jest da je nešto trajno izbrisano.
Tačno je samo da ovako brisanje ne šalje fasciklu ili datoteku u korpu za
otpatke. Postoje posebni programi koji i ovako izbrisane fascikle i datoteke
mogu vratiti u predhodno stanje.

    Kod upotrebe tastera "delete" treba biti oprezan, posebno kod potvrđivanja
brisanja. Možda sam taster "delete" i nije toliko problematičan koliko je
problematično potvrđivanje brisanja. Svaki puta, baš svaki puta kada se
pritisne
taster "delete" otvara se dijalog za potvrđivanje brisanja i u njemu piše šta
se
briše. Kod korisnika čitača ekrana problem je uglavnom što većina ne čita taj
dijalog i tako često nastaju problemi. Korisnici čitača ekrana moraju još na
početnom nivou znati sve prečice za rad sa dijalog prozorima. Tako se ne bi
desilo da vas uhvati panika ako greškom na desktopu izbrišete "My document" jer
ste time izbrisali samo ikonu a ne i sadržaj koji se nalazi u mojim dokumentima
te da se ova ikona vrlo lako i jednostavno vraća na desktop.

    Kako bi bolje razumjeli primjere brisanja evo nekoliko "JAWS" prečica za
rad
u dijalog prozorima. Ostale prečice su objašnjene na drugom mjestu u ovom
priručniku.

    Prečice za rad u dijalog prozorima

Čitaj sadržaj dijalog prozora: Insert + b.

- Čitaj podrazumijevano dugme: Insert + e.

Čitaj tastersku prečicu tekuće kontrole: Shift + Numerički 5.

Čitaj poruke i tekst prozora: Insert + TAB.

    Ako se koristite ovim prečicama za rad u dijalog prozorima poslije
pritiskanja tastera "delete"  saznaćete šta će se sve desiti kada pritisnete
"enter" to jest potvrdite  brisanje. Tek tada se možete smatrati naprednijim
korisnikom računara kada je u  pitanju brisanje stavki na desktopu, brisanju
fascikli i datoteka.

Primjer za brisanje ikone mojih dokumenata sa desktopa.

1. Na desktopu selektujte ikonu "My document", pa pritisnite taster "delete".
2. Prečicom: Insert + b, pročitajte sadržaj dijalog prozora.
3. Prečicom: Insert + e, pročitajte podrazumijevano dugme a zatim ako zaista
želite to izbrisati tasterom "TAB" pronađite  dugme, DA i potvrdite enterom.

Dijalog prozor ima sledeći sadržaj:
Želite li zaista da izbrišete ikonu Moji dokumenti sa radne površine?
Sadržaj ove fascikle neće biti izbrisan. Možete da povratite ikonu na radnu
površinu koristeći ikonu "Ekran" na kontrolnoj tabli.

    Koristite taster "TAB" da odaberete DA ili NE. Koristite JAWS prečicu:
Insert+e, da se uvjerite koje je dugme odabrano a prije nego što pritisnete
"enter" da potvrdite ili odustanete.

Primjer za brisanje ikone moj računar sa desktopa.

1. Na desktopu selektujte ikonu "My computer", pa pritisnite taster "delete".
[...]

Želite li zaista da izbrišete ikonu Moj računar sa radne površine?
Da biste ga kasnije vratili u prethodno stanje, idite na stavku „Ekran“ u
[...]

    Moji dokumenti, moj računar, korpa za otpatke i moja mrežna mjesta su
posebne ikone desktopa. Ostale ikone su prečice koje nam služe da pozovemo
određeni program. Brišemo ih na isti način ali je sadržaj dijalog prozora
drugačiji.

Primjer za brisanje prečice "Word" sa desktopa.

1. Na desktopu selektujte prečicu "Microsoft Word for Windows", pa pritisnite
[...]

Potvrda brisanja prečice
Brisanje prečice ka Microsoft Word for Windows® samo uklanja ikonu. Sam program
neće biti deinstaliran. Ako želite da deinstalirate program, koristite opciju
Dodaj ili ukloni
programe u kontrolnoj tabli.

    Koristite taster "TAB" da odaberete izbriši ili odustani. Koristite JAWS
prečicu: Insert+e, da se uvjerite koje je dugme odabrano a prije nego što
pritisnete "enter" da potvrdite ili odustanete.

Primjer za brisanje prečice "Winamp" sa desktopa.

1. Na desktopu selektujte prečicu "Winamp", pa pritisnite taster "delete".
[...]

Brisanje prečice ka Winamp samo uklanja ikonu. Sam program neće biti
[...]

    Brisanje jedne datoteke ili jedne fascikle se radi takođe tasterom
"delete".
U dijalog prozoru se pojavljuje konkretno ime datoteke ili fascikle. Kao
primjer
uzimam datoteku proba.txt a za fasciklu uzimam moje slike u mojim dokumentima.

Primjer za brisanje datoteke "proba.txt" iz mojih dokumenata.

1. U mojim dokumentima selektujte datoteku "proba.txt", pa pritisnite taster
[...]

Potvrda brisanja datoteke
Želite li zaista da pošaljete 'proba.txt' u korpu za otpatke?

    Koristite taster "TAB" da odaberete DA ili NE. Koristite JAWS prečicu:
Insert+e, da se uvjerite koje je dugme odabrano a prije nego što pritisnete
"enter" da potvrdite ili odustanete od slanja selektovane datoteke u korpu za
otpatke.

Primjer za brisanje fascikle "moje slike" iz mojih dokumenata.

1. U mojim dokumentima selektujte fasciklu "moje slike", pa pritisnite taster
[...]

Potvrda brisanja fascikle
Želite li zaista da uklonite fasciklu 'moje slike" i da premjestite cjelokupan
sadržaj u korpu za otpatke?

    Koristite taster "TAB" da odaberete DA ili NE. Koristite JAWS prečicu:
Insert+e, da se uvjerite koje je dugme odabrano a prije nego što pritisnete
"enter" da potvrdite ili odustanete od slanja selektovane fascikle i njenog
cjelokupnog sadržaja u korpu za otpatke.

 U predhodna dva primjera se jasno vidi iz sadržaja dijalog prozora da se
izbirsana datoteka i fascikla sa svojim sadržajem premještaju u korpu za
otpatke. A u sledeća dva primjera koristi se tasteri: Shift + delete i ovaj
sadržaj se briše bez da se premješta u korpu za otpatke.

Primjer za brisanje datoteke "proba.txt" iz mojih dokumenata.

1. U mojim dokumentima selektujte datoteku "proba.txt", pa pritisnite taster
"Shift + delete".
[...]

Želite li zaista da izbrišete 'proba.txt'?

Koristite taster "TAB" da odaberete DA ili NE. Koristite JAWS prečicu:
Insert+e, da se uvjerite koje je dugme odabrano a prije nego što pritisnete
"enter" da potvrdite ili odustanete od brisanja selektovane datoteke.

Primjer za brisanje fascikle "moje slike" iz mojih dokumenata.

1. U mojim dokumentima selektujte fasciklu "moje slike", pa pritisnite taster
"Shift+ delete".
[...]

Želite li zaista da uklonite fasciklu 'moje slike' i njen celokupan sadržaj?

Koristite taster "TAB" da odaberete DA ili NE. Koristite JAWS prečicu:
Insert+e, da se uvjerite koje je dugme odabrano a prije nego što pritisnete
"enter" da potvrdite ili odustanete od brisanja selektovane fascikle i njenog
cjelokupnog sadržaja.

 Pored pojedinačnog brisanja datoteka ili fascikli, moguće je i višestruko
brisanje a koje briše više datoteka, više fascikli ili istovremeno više
datoteka
i više fascikli. Tada dijaloški prozor ima u sadržaju i broj stavki koje se
brišu.

Potvrda višestrukog brisanja datoteka
Želite li zaista da izbrišete ovih 2 stavki?

Koristite taster "TAB" da odaberete DA ili NE. Koristite JAWS prečicu:
Insert+e, da se uvjerite koje je dugme odabrano a prije nego što pritisnete
"enter" da potvrdite ili odustanete od brisanja selektovanih stavki.

 Napomena: Prilikom brisanja sistemskih datoteka, sistemski fascikli i slično,
pojaviće se dijalog koji će vas upozoriti na moguće probleme koji će nastati
ako
izbrišete selektovane stavke. Na vama je da odlučite da li želite to izbrisati.
Takođe ako pokušate izbrisati datoteku koju neki program trenutno koristi
dobiće
se poruka da je brisanje onemogućeno jer se selektovana datoteka koristi. I u
ovomovim slučajevima treba koristiti prečicu: Insert + b, da se pročita sadržaj
dijaloškog prozora te sa taster "TAB" odabrati odgovarajuće dugme i potvrditi
enterom.

  Napomena: Taster "delete" se koristi za brisanje teksta prilikom njegovog
uređivanja ali se tada ne pojavljuju ovi dijalozi. O tom brisanju i nekim
drugim brisanjima u posebnom poglavlju ovog priručnika.