[slikom] SliKom i FreeLists.org

  • From: "Gradimir Kragic" <bastono@xxxxxxxx>
  • To: "Lista SliKom" <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 Jun 2012 06:00:51 +0200

    Zdravo svima,

    Već je najavljeno da će tokom ovog mjeseca biti nekoliko poruka koje
govore o 10 godina liste "SliKom". Danas je prilika da se napiše poruka o
listi "SliKom" i serveru "FreeLists" jer je danas 8 godina od kako je ova
lista na ovom serveru. Nije ovo neki jubilej, zato preskočite bilo kakve
poruke koje imaju temu čestitanje. Možda je prilika da se piše o tome kako
funkcioniše ovaj server.

    Lista "SliKom" je prve dvije godine bila na "YahooGroups", podsjećam da
je "YahooGroups" nastao tako što je "Yahoo" kupio "E-Groups". U tom
periodu, vrlo zanimljivo "YahooGroups" nije imao zaštitu od virusa pa se
moglo desiti da u poruci koja prođe listom dobijete virus i to kako bi se
reklo u orginalu a ne upakovanom u neku arhivu kao što su bile: *.zip,
*.rar ili još u to vrijeme aktuelnog *.arj. Zato se dešavalo da poruke sa
lista sa "YahooGroups" budu tretirane kao "SPAM" ili nešto slično.

    "Google" još nije razmišljao da kao uslugu ponudi server za mailing
liste. Bilo je i drugih problema sa "YahooGroups" tako da sam tražio
rješenje i tražio novi server. Od moderatora iz USA sam saznao za
"FreeLists" i krajem maja 2004. godine kreirao listu "SliKom" na
"FreeLists" sa namjerom da listu preselim sa "YahooGroups".

    Upravo 14. juna 2004. u večernjim satima prošle su prve poruke preko
ove adrese: <SliKom@xxxxxxxxxxxxx" i evo do danas  smo tu.

    Koliko će lista "SliKom" ostati još na ovom serveru ne znam. Uglavnom,
sada postoji mogućnost da se liste kreiraju na vlastitom serveru sa
domenom: slikom.info. Možda u neko skorije vrijeme lista ima adresu:
SliKom@xxxxxxxxxxx ili nešto slično ali svakako u adresi će biti
slikom.info. Takođe možda se pojave i druge liste sa domenom slikom.info.

    Po meni "FreeLists" ima nekoliko prednosti u odnosu na ostale servere.
Posebno su te prednosti bile aktuelne prije 8 godina. Tek podsjećanja da je
tada više od 85% članova koristilo "Dial Up" modemsku konekciju gdje su
najčešće brzine bile oko 33.000 bites per seconde. Bilo je i onih koji su
imali brzine samo 9.600 bites per seconde. Ja u arhivi moderatorskih poruka
imam poruku jednog člana koji se žali na veličinu poruka i moli da se
poruke šalju kao čisti tekst a ne kao "Rich / HTML" formatirane poruke. Da
bi bilo jasno o kakvoj se brzini radi, tom članu je trebalo više od 15
minuta da preuzme samo 1 megabite.

    Ono što je danas prednost servera "FreeLists" je po meni arhiva poruka
i pristup toj istoj arhivi. Lista "SliKom" ima tako konfigurisanu arhivu da
joj mogu pristupiti i oni koji nisu članovi ove liste. Takođe poruke na
listi "SliKom" se mogu pratiti i preko "RSS" čitača. Jedino ova dva načina
pristupa ne daju mogućnost direktnog odgovaranja na poruke. E-mail adrese
učesnika liste nisu vidljive pa je tako privatnost koliko toliko zaštićena,
mada nje na internetu nema na tom nivou na kojem bi trebala da postoji ili
kako većina misli da postoji. Takođe sadržaj poruka sa liste "SliKom" se ne
indeksiraju kod pretraživača kakav je "Google", "Yahoo" ili neki drugi.
Zamislite da su sadržaji poruka sa ove liste dostupni pretraživačima? Šta
bi se sve moglo naći...

    Evo jutros podsjećanja kako pristupiti arhivi poruka sa liste "SliKom".
Pristup preko web strane:

1. Pronaći link za arhivu poruka ili u "Internet Explorer" ili drugi
brovser upisati adresu:
//www.freelists.org/archives/slikom/

2. Otvara se dijalog: u kom piše:
Server www.freelists.org na slikom zahteva korisničko ime i lozinku.

3. Fokus je u polju gdje se upisuje korisničko ime. Ono je uvijek kao što
je ime liste. U ovom slučaju to je: slikom

4. Jednom taster Tab i fokus je u polju gdje se upisuje password za ovu
listu. Password je: mokils to jest obrnuto od slikom.

5. Pritisnite Enter ili taster Tab ako želite iskoristiti još neke opcije
za login.

6. Ako ne posjećujete često ovu web stranu za arhivu poruka, otvara se nova
strana gdje treba pronaći polje za password i još jednom ga upisati.

7. Sada ste na web strani gdje se nalazi tabela sa 8 redova. Svaki red
odgovara konkretnoj godini a u svakom redu ima linkova koliko mjeseci
dostupne arhive. Za 2004. godinu ima 8 linkova, za sve ostale po 12 a za
ovu 2012. trenutno 6 linkova.

8. Odaberite željeni link i Enter. Sada pronađite listu nabrajanja koja ima
stavki koliko i arhiva poruka za taj mjesec. Svaka stavka je link pa ponovo
Enter na željenoj poruci.

9. Kada se otvori sadržaj poruke iz arhive, on se vidi malo drugačije nego
sama poruka u "Outlook Express". U zaglavlju je datum slanja poruke, iz
e-mail adrese se vidi samo korisničko ime kao i iz svih e-mail adresa koje
se eventualno nalaze u toj poruci.

10. Tu "FreeLists" ubaci jednu reklamu kao sadržaj u "Frame" ali zato na
kraju poruke ponudi sve linkove koji predstavljaju odgovore na tu poruku.
dakle lako je pratiti tok rasprave.

    Za one koji ovu listu žele pratiti preko RSS čitača preporučujem da se
prvo upoznate šta je to RSS sadržaj i kako rade RSS čitači. Kao napomena ja
lično imam dobra iskustva sa "Internet Explorerom" kao RSS čitačem. Istina,
ja lično i kreiram RSS sadržaje.

1. Treba otvoriti sledeći link:
//www.freelists.org/list/slikom

2. Pronaći: • ] RSS Feed. Jednom strelicom na dole do grafičkog linka i tu
Enter.

3. "Internet Explorer" će otvoriti novu web stranu i od vas tražiti da
upišete samo password za ovu listu. Već sam napisao da je to: mokils a onda
Enter.

4. Sada se otvara RSS sadržaj u "Internet Exploreru". Na startu piše da
pregledate RSS sadržaj na koji niste pretplaćeni i postoji opcija za
pretplatu. Pretplatu predlažem samo iskusnim korisnicima RSS sadržaja.

5. Ispod je pregled naslova i skraćenog prikaza najmanje 50 zadnjih poruka
na listi "SliKom". Do svakog naslova možete doći prečicom, slovo, h.

6. Ako vam se skraćeni pregled poruke učini zanimljiv, koristite link za
pun sadržaj. Sa tog sadržaja se vraćate na naslove, prečicom: Alt+strelica
lijevo ili Backspace.

    Možda malo djeluje komplikovano, ali sjajno pomaže da izbjegnete
primanje poruka u Inbox, da otvarate poruke čiji sadržaj ne znate i slično.
U svakom slučaju RSS sadržaji su zanimljiva usluga na internetu. Ako
otvorite RSS sadržaj i ne vidite nove poruke, pritisnite F5 za refresh.

    Ovo kratko objašnjenje za RSS sadržaje važi i za sve ostale RSS-ove uz
napomenu da se do nekih RSS sadržaja dolazi bez passworda. Tako se dolazi i
do RSS sadržaja koji se nalaze na web portalu "SliKom" a u njemu se nalaze
vijesti i događaji. Još kao primjer. Ja preko RSS čitača pratim na
FaceBook-u obavještenja, pratim neke liste na Googlegroups i slično.

    Pozdrav, Gradimir.

Podaci o listi:

1. Web strana: http://www.slikom.org/ml/slikom.html
3. Adresa za prijavu: slikom-request@xxxxxxxxxxxxx u subjektu upisati: subscribe