[slikom] Re: Problem sa Brajevim redom.

  • From: "Gradimir Kragic" <bastono@xxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 Nov 2007 22:32:22 +0100

     Zdravo Darko,

     Nemam iskustvo sa tim Brajevim redkom, mada koristim redak. Možda sam čak
sreo taj model ali znam da sam i sam imao problema kada je trebalo da se podesi.
     Ono što imam, upravo sam danas podešavao, je .jbt file za ispis brajevih
znakova na redku. Podesio sam ispis Ćiriličnih, Esperanto posebnih slova i
slično. Istina, Srpski jezik još nije definisao osmotačkasto kompjutersko
Brajevo pismo ali postoje tu neki standardi pa se da koristiti. Jedino je do
sada na ovim širim prostorima to urađeno u Hrvatskoj. Ako ti zatreba .jbt file,
javi se na ličnu adresu.

Gradimir

Od: "Darko Milošević" <darko.pogacic@xxxxxxxxx>
Tema: [slikom] Problem sa Brajevim redom.

Pozdrav svima.
Kako niko od nas nije svemolguć, tako nisam ni ja, pa s toga molim one koji
imaju iskustva sa Brajevim redovima da mi pomognu, ukoliko je to moguće.
Danas sam dobio Handy tech Braille star 40, a sama reč kaže da ima 40 slovnih
mesta. Veličine je jedne malo veće knjige, a na gornjem delu poseduje dva
komada
čičak trake, kako bi se na njega mogla zalepiti tastatura, ili manji laptop.
Sa prednje strane Brajevog reda, nalazi se osmotačkasta Brajeva kombinacija,
kao
i razmak koji čini dva tastera, koji takođe mogu biti i tasteri za neke
komande,
koje nam Brajev red pruža. Isto tako sa leve i desne strane osmotačkaste
tastature, na obe strane, nalaze se strelice, a iznad svake Brajeve ćelije,
taster za kontrolu i dovođenje kursora.
Sa strane Brajevog reda, nalazi se prekidač za uključivanje, i isključivanje
istoga. On može da radi na struju, ali isto tako koristi i četiri baterije od
1,5 Volti.
Ovaj Brajev red sam namerno opisao, kako bi oni koji su ga od Vas možda
probali,
mogli da mi najiskrenije pomognu.
Dakle kada uključim Brajev red, čuje se kratak zvučni signal, on na sebi na
Brajevom napiše:
Handy Tec BRAILLE STAR Ver 5, i tu se završava.
Kada pokušam da pritisnem ENTER, a tasterom ENTER smatra se desna strelica, ali
kada je pritisnemo na sredini, umesto da se pojavi meni, ne čuje se ništa, osim
kratkog zvučnog signala bip.ž
Dakle, postoji li na njemu neka komanda kombinacijom na tastaturi, kako bih
mogao resetovati Brajev red.
Nisam napomenuo da on ima i USB konekciju, a i konekciju preko serijskog porta,
ali kako sam na sajtu kompanije Handy Tech našao neke drajvere, jednostavno
kada
ih instaliram u JAWS 8.0, nikako kada mu kažem da mi je Brajev display
Handytech, ne mogu da mu stavim USB, jer kada hoću da odaberem port, ima samo
od
COM1, do COM8, i to su sve serijski portovi.
Kada u njegovom panelu odnosno u panelu Brajevog reda preko njegovog softvera
pokušam da kažem Upload New Firmware, on mi takođe ne daje mogućnost da to
pogledam preko USB porta, i sve mi nudi kom portove - serijske portove, počev
od
COM1, pa do COM32.
Dakole, postoji li mogućnost da ja kako nemam drajvere original za njega, da
nisam našao dobre drajvere na internetu, ili šta već? Molim sve one koji imaju
iskustvo sa ovim tipom Brajevog reda, da mi napišu koju reč o tome, ili ću
bojim
se biti primoran da pitam Handytech tehničku podršku.
Srdačan pozdrav.
Darko.