[slikom] Prilog diskusiji o govornim sintezama

  • From: "Midhat Bjelosevic" <midhat.b@xxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 22 Nov 2007 16:22:53 +0100

    Zdravo svima!
    Mislim da u ovoj dosada¹njoj diskusiji o govornim sintezama za na¹e jezike
ima i previ¹e kritizerstva, a mnogo manje konstruktivne kritike. Kritizerstvo
ne doprinosi rje¹avanju problema dostupnih nam govornih sinteza.
    Ovdje u potpunosti prihvatam diskusiju gospodina Zvonka Miokoviæa.
Zamislimo, na primjer, da je gospodin Dragan Miljojèiæ, tvorac Fis-a, imao na
raspolaganju toliko uèenih glava i sredstava kao gospodin prof. Deliæ! Kakvu
bismo govornu sintezu imali!? Ovdje nikako ne ¾elim da umanjim doprinos
uva¾enog profesora Deliæa, koji je dao znaèajan doprinos na stvaranju i
razvoju Anreadera. Meðutim, da je u svoj tim ukljuèio na¹e slijepe kolege,
pregaoce i poznavaoce problema govornih sinteza, kao ¹to su: Dragan Miljojèiæ,
Zlatko Soboèan, Nijaz ©kaljo, Gradimir Kragiæ, Mario Perèiniæ itd. sigurno je
da bismo imali tada najbolju govornu sintezu.
    Ako bih se opredjeljivao za najbolju govornu sintezu za na¹e jezike, na
prvo mjesto bih stavio Fis, bez ikakve dvojbe. Ta sinteza je najbli¾a Jawsu,
kao najboljoj govornoj sintezi, dosad stvorenoj. Po mom mi¹ljenju, Fis bi se
mogao, uz odreðenu doradu, ugraditi u Jaws, kao srpski, ili hrvatski jezik.
Smatram da bi na¹a nastojanja, upravo, trebalo usmmjeriti ka tome da se u Jaws
ugradi srpski i hrvatski jezik. Samo je za tako ne¹to potrebno obezbijediti
dosta velika sredstva. Mislim da nije nemoguæe obezbijediti ta sredstva uz
zajednièki napor saveza slijepih iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije, a
od toga bi imali koristi i oni koji govore makedonskim i slovenaèkim jezikom,
pa bi i savezi slijepih u Makedoniji i Sloveniji, mogli pomoæi kod prikupljanja
sredstava, kao i Savez slijepih Crne Gore, koga sam naprijed zaboravio da
nabrojim. Ko æe se snaæi meðu toliko silnih dr¾ava, nastalih nakon raspada
zajednièke nam dr¾ave?
    Koristim se ovom prilikom da ponovo istaknem neke ljude koji su znaèajno
doprinijeli informatièkoj pismenosti slijepih na na¹im prostorima. Prije svih,
tu su, da poènem s juga: Dragan Miljojèiæ, Gradimir Kragiæ, Nijaz ©kaljo, Mario
Perèiniæ, Ivan Krznariæ, Zlatko Soboèan, koji se nalaze u prvom e¹alonu, a
zatim: Jelena Perepatiæ, Nikola Ðorðeviæ, Boro Blagojeviæ, Rajko Tomiæ, Sa¹a
Grbiæ, Gordan Radiæ, Hamdo Kentra, Edin Omerhod¾iæ, Suad Zahiroviæ, Amna Hrvat
itd. - iz drugog e¹alona. Vjerovatno je da sam neke izostavio, a ovdje sam
pomenuo samo one koji se najèe¹æe pojavljuju na Slikomu.
    Ovom prilikom ¾elim, takoðe, da ka¾em i to da se vrlo èesto na Listi Slikom
vode prazne i jalove rasprave o nekim beznaèajnim stvarima umjesto da se
usmjerimo na to dajedni od drugih uèimo. Na ovoj listi imamo prilièan broj
poèetnika i ni¹ta nikome ne bi falilo da im se pomogne. Svako je nekada
poèinjao od poèetka. Èini mi se da je podizanje informatièke pismenosti
slijepih u nas, upravo i svrha postojanja Slikoma.
    Lijep pozdrav iz maglovitog Sarajeva.